Symbol | Wygląd | Znaczenie | Objaśnienie |
---|---|---|---|
F-1 |
Przejście graniczne |
Informuje o czynnym przejściu granicznym. |
|
F-2 |
Przekraczanie granicy zabronione |
Informuje, że ruch przez granicę jest zamknięty. |
|
F-2a |
Granica państwa |
Informuje o miejscu przekroczenia granicy Rzeczpospolitej Polskiej. |
|
F-3 |
Granica obszaru administracyjnego |
Z napisami "województwo", "powiat" lub "gmina" i umieszczonymi nazwami, informuje o wjeździe odpowiednio na obszar województwa, powiatu i gminy, albo gminy. |
|
F-4 |
Nazwa rzeki |
Podaje nazwę rzeki lub innego cieku wodnego, nad którym przebiega droga. |
|
|
|||
F-5 |
Uprzedzenie o zakazie |
Uprzedza o znaku zakazu umieszczonym na drodze w odległości wskazanej na znaku. |
|
F-6 |
Znak uprzedzający, umieszczany przed skrzyżowaniem |
Uprzedza o wskazanym na nim odpowiednim znakiem niebezpieczeństwie lub zakazie występującym za skrzyżowaniem na wskazanej drodze. |
|
F-7 |
Sposób jazdy w związku z zakazem skręcania w lewo |
Wskazuje dojazd do drogi, w którą skręcanie w lewo jest zabronione. |
|
F-8 |
Objazd w związku z zamknięciem drogi |
Wskazuje wyznaczony objazd; jeżeli na znaku F-8 umieszczono znak zakazujący wjazdu określonych pojazdów, oznacza to, że objazd dotyczy pojazdów wskazanych na znaku zakazu. |
|
F-9 |
Znak prowadzący na drodze objazdowej |
Wskazuje kierunek ruchu pojazdów na wyznaczonym objeździe. |
|
F-10 |
Kierunki na pasach ruchu |
Wskazuje dozwolone, zgodnie ze strzałkami umieszczonymi na znaku, kierunki jazdy z poszczególnych pasów ruchu.
|
|
F-11 |
Kierunki na pasie ruchu |
Wkazuje dozwolone, zgodnie ze strzałkami umieszczonymi na znaku, kierunki jazdy z pasa ruchu, nad którym znak został umieszczony.
|
|
F-12 |
Znak wskazujący przejazd tranzytowy umieszczany przed skrzyżowaniem |
Wskazuje zgodnie ze strzałką kierunek przejazdu tranzytowego pojazdów wskazanych umieszczonym na znaku symbolem pojazdu. |
|
F-13 |
Przejazd tranzytowy |
Wskazuje zgodnie ze strzałką kierunek przejazdu tranzytowego pojazdów wskazanych umieszczonym na znaku symbolem pojazdu. |
|
F-14a |
Tablica wskaźnikowa na autostradzie umieszczana w odległości 300 m przed pasem wyłączania |
Informuje o zbliżaniu się do początku pasa prowadzącego do wyjazdu z autostrady (pasa wyłączania). |
|
F-14b |
Tablica wskaźnikowa na autostradzie umieszczana w odległości 200 m przed pasem wyłączania |
Informuje o zbliżaniu się do początku pasa prowadzącego do wyjazdu z autostrady (pasa wyłączania). |
|
F-14c |
Tablica wskaźnikowa na autostradzie umieszczana w odległości 100 m przed pasem wyłączania |
Informuje o zbliżaniu się do początku pasa prowadzącego do wyjazdu z autostrady (pasa wyłączania). |
|
F-15 |
Niesymetryczny podział jezdni dla przeciwnych kierunków ruchu |
Wskazuje pasy ruchu przeznaczone do jazdy w podanych kierunkach. |
|
F-16 |
Koniec pasa ruchu na jezdni dwukierunkowej |
Uprzedza o końcu wewnętrznego pasa ruchu na jezdni wskazanej na znaku. |
|
F-17 |
Koniec pasa ruchu na jezdni jednokierunkowej |
Uprzedza o końcu wewnętrznego pasa ruchu na jezdni wskazanej na znaku. |
|
F-18 |
Przeciwny kierunek dla określonych pojazdów |
Wskazuje lewy pas ruchu przeznaczony tylko dla pojazdów określonych na znaku, poruszających się w kierunku przeciwnym. |
|
F-19 |
Pas ruchu dla określonych pojazdów |
Wskazuje wyznaczony na jezdni pas ruchu przeznaczony dla pojazdów wskazanych na znaku. |
|
F-20 |
Część drogi (pas ruchu) dla określonych pojazdów |
Wskazuje drogę lub jej część przeznaczoną dla pojazdów, których symbol został umieszczony na znaku.
|
|
F-21 |
Ruch skierowany na sąsiednią jezdnię |
Wskazuje zjazd na sąsiednią jezdnię w związku z tymczasową organizacją ruchu. |
|
F-22 |
Ograniczenia na pasie ruchu |
Wskazuje pas ruchu, na którym jest zabroniony ruch pojazdów określonych symbolem znaku zakazu. |
Na terenie naszego kraju wyróżnić można 25 rodzajów znaków uzupełniających, z których każdy oznaczony jest literą F i numerowany od 1-22. Większa część znaków uzupełniających posiada ujednoliconą kolorystykę. Charakteryzują się bowiem napisami koloru białego umieszczonymi zazwyczaj na niebieskim tle, ale zdarzają się też żółte prostokąty z symbolami lub napisami w kolorze czerni. Większość znaków posiada kształt prostokąta. Warto też zwrócić uwagę na znak drogowy F-20 „Część drogi (pas ruchu) dla określonych pojazdów”, który ma kształt kwadratu oraz na znak drogowy F-13 „Przejazd tranzytowy”, którego tarcza jest poprzeczną strzałką.
Znaki informacyjne występujące na terenie całego kontynentu europejskiego są identyczne. Występuje jednolity system symboli zgodny z Konwencją o znakach i sygnałach drogowych uchwalony w 1968 roku w Wiedniu.
Na terenie Polski można wyróżnić 25 rodzajów znaków uzupełniających, z których każdy oznaczony jest literą F i numerowany od 1-22. W celu rozróżnienia typu znaku w oznaczeniu może być także zastosowana mała litera.
Znaczna część znaków uzupełniających jest zachowana w jednolitej kolorystyce. Większość znaków uzupełniających posiada kształt prostokąta. Charakteryzują się bowiem napisami koloru białego umieszczonymi zazwyczaj na niebieskim tle, ale zdarzają się też znaki w postaci żółtych prostokątów z symbolami lub napisami w kolorze czarnym.
Wyjątek stanowi znak drogowy F-20 „Część drogi (pas ruchu) dla określonych pojazdów”, który ma kształt kwadratu oraz na znak drogowy F-13 „Przejazd tranzytowy”, którego tarcza jest poprzeczną strzałką, wskazującą kierunek przejazdu tranzytowego.
W Polsce znaki uzupełniające określa Rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U. z 2002 r. Nr 170, poz. 1393).
Znaki uzupełniające stosuje się je w celu podania uczestnikom ruchu drogowego dodatkowych informacji, które ułatwią orientację w terenie, przekażą informację dotyczą występujących niebezpieczeństw za skrzyżowaniem, ostrzegają o zakazach. Ponad to, znaki uzupełniające mają za zadanie informować o granicach obszarów administracyjnych takich jak miasta, województwa, powiaty i gminy, a także o wszelkiego rodzaju tranzytach, objazdach oraz o przeznaczeniu danych pasów ruchu na jezdni.
Niektóre ze znaków uzupełniających są dopełnieniem innych znaków przekazujących podstawowe ustalenia dotyczące organizacji ruchu i nie funkcjonują jako znaki samodzielne.
Znaki uzupełniające mają ujednolicony wygląd na terenie Polski oraz całego kontynentu europejskiego. System symboli oparty jest na Konwencji o znakach i sygnałach drogowych uchwalonej w 1968 roku w Wiedniu.