Symbol | Wygląd | Znaczenie | Objaśnienie |
---|---|---|---|
Kierunek jazdy |
Gesty wskazujące kierunek jazdy. |
||
Otwarcie ruchu |
Gest wyciągnięcia rąk poziomo na wysokości barków oznacza, że nastąpi otwarcie ruchu dla pojazdów nadjeżdżających z prawej i lewej strony kierującego ruchem. |
||
Przejazd przed policjantem |
Gesty upewniające uczestników ruchu o utrzymaniu kierunku i przyspieszające przejazd pojazdów, gesty dotyczą pojazdów poruszających się przed policjantem. |
||
Przejazd za policjantem |
Gest uprawnia kierującego pojazdem do utrzymania kierunku jazdy i nakazuje szybkie opuszczenie skrzyżowania.
|
||
Przywołanie pojazdu |
Gesty kierującego sprowadzają pojazd na linię osi skrzyżowania lub wskazuje miejsce do chwilowego zatrzymania na skrzyżowaniu. |
||
|
|||
Ruch otwarty |
Postawa, w której kierujący ruchem zwrócony jest bokiem do nadjeżdżających pojazdów, oznacza zezwolenie na wjazd na skrzyżowanie lub odcinek drogi za osobą kierującą ruchem, a dla pieszych - zezwolenie na wejście dla pieszych.
|
||
Skręt w prawo lub w lewo |
Wskazanie sygnału dla pojazdów skręcających z prawo lub w lewo. |
||
Stój |
Postawa, w której kierujący ruchem zwrócony jest przodem lub tyłem do nadjeżdżających pojazdów oznacza zakaz wjazdu na skrzyżowanie lub odcinek drogi za osobą kierującą ruchem, a dla pieszych - zakaz wejścia na jezdnię.
|
||
Stój-2 |
Postawa osoby kierującej ruchem z ręką wyciągniętą poziomo, poprzecznie do kierunku jazdy zbliżających się pojazdów, oznacza zakaz wjazdu na skrzyżowanie lub odcinek drogi za osobą kierującą ruchem. |
||
Uwaga |
Podniesienie ręki do góry przez osobę kierującą ruchem oznacza, że za chwilę nastąpi zmiana dotychczas nadawanego sygnału.
|
||
Uwaga-2 |
Podniesienie ręki do góry przez osobę kierującą ruchem oznacza, że za chwilę nastąpi zmiana dotychczas nadawanego sygnału.
|
||
Zatrzymanie pojazdu |
Gesty wskazujące zatrzymanie pojazdu nadjeżdżających z prawej lub lewej strony. |
Czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem w ruchu drogowym oraz jego kontrolowanie należą do zadań Policji. Zgodnie z art. 5 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. „Prawo o ruchu drogowym” - uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe.
Odwołując się do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku "Prawo o ruchu drogowym" polecenia lub sygnały może dawać uczestnikowi ruchu drogowego lub innej osobie znajdującej się na drodze: policjant, żołnierz Żandarmerii Wojskowej lub wojskowego organu porządkowego, funkcjonariusz Straży Granicznej oraz umundurowany inspektor kontroli skarbowej lub funkcjonariusz celny, strażnik gminny (miejski), pracownik kolejowy na przejeździe kolejowym, osoba działająca w imieniu zarządcy drogi lub osoba wykonująca roboty na drodze, osoba nadzorująca bezpieczne przejście dzieci przez jezdnię, kierujący autobusem szkolnym, strażnik leśny lub funkcjonariusz Straży Parku, strażak Państwowej Straży Pożarnej, członek ochotniczej straży pożarnej.
Zazwyczaj to sygnalizacja świetlna i znaki drogowe odpowiadają za bezpieczeństwo na drodze, jednak w niektórych sytuacjach wymagana jest ich interwencja oraz ręczne kierowanie ruchem.
Zgodnie z hierarchią ważności na skrzyżowaniu, to policjant jest najważniejszą osobą na nim. Ręczne kierowanie ruchem, jest kolejnym sposobem ustalania pierwszeństwa pomiędzy uczestnikami ruchu zbliżającymi się do skrzyżowania. Sygnały nadawane przez kierującego ruchem są nadrzędne w stosunku do znaków i sygnałów, jak i do zasad określonych przepisami.
Czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem w ruchu drogowym oraz jego kontrolowanie należą do zadań Policji.
Zgodnie z art. 5 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. „Prawo o ruchu drogowym” - uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe.
Odwołując się do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku "Prawo o ruchu drogowym" polecenia lub sygnały może dawać uczestnikowi ruchu drogowego lub innej osobie znajdującej się na drodze: policjant, żołnierz Żandarmerii Wojskowej lub wojskowego organu porządkowego, funkcjonariusz Straży Granicznej oraz umundurowany inspektor kontroli skarbowej lub funkcjonariusz celny, strażnik gminny (miejski), pracownik kolejowy na przejeździe kolejowym, osoba działająca w imieniu zarządcy drogi lub osoba wykonująca roboty na drodze, osoba nadzorująca bezpieczne przejście dzieci przez jezdnię, kierujący autobusem szkolnym, strażnik leśny lub funkcjonariusz Straży Parku, strażak Państwowej Straży Pożarnej, członek ochotniczej straży pożarnej.
Sygnały wydawane przez osobę kierującą ruchem i sposób wykonywania poleceń określa Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. z dnia 9 lipca 2010 r.)
Załączniki do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 lipca 2010 r. (poz. 840):
1.1 Przed podjęciem czynności kierowania ruchem drogowym policjant jest obowiązany powiadomić dyżurnego stanowiska kierowania właściwej terytorialnie jednostki Policji o przystąpieniu do wykonania tych czynności. Natomiast przed podjęciem czynności kierowania ruchem drogowym przez żołnierza Żandarmerii Wojskowej lub żołnierza wojskowego organu porządkowego obowiązany jest on osobiście lub przez przełożonego albo innego uprawnionego żołnierza powiadomić najbliższą właściwą terytorialnie jednostkę Policji.
2. Podejmując kierowanie ruchem, policjant lub żołnierz, o którym mowa w ust. 1, zwany dalej „kierującym ruchem”, powinien zająć miejsce na skrzyżowaniu zapewniające jego dobrą widoczność i bezpieczeństwo oraz sprawne i skuteczne wykonywanie czynności związanych z kierowaniem ruchem.
3. Jeżeli przez skrzyżowanie przebiegają tory tramwajowe, miejsce kierowania powinno być w miarę możliwości usytuowane poza nimi, z uwzględnieniem warunków określonych w ust.
2.1 Jeżeli kierowanie ruchem podejmuje jednocześnie kilku policjantów lub żołnierzy, to jeden z nich, zwany dalej „wiodącym”, powinien zająć takie miejsce, z którego będzie miał warunki do obserwacji ruchu w całym rejonie kierowania, a jednocześnie sam będzie widoczny dla pozostałych uczestników ruchu.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1, powinny dostosować zmiany kierunku ruchu do sygnałów dawanych przez wiodącego.
3. 1. Kierujący ruchem powinien wejść na skrzyżowanie w taki sposób, aby być widocznym dla wszystkich uczestników ruchu, nie zakłócając ruchu pojazdów i pieszych.