Symbol | Wygląd | Znaczenie | Objaśnienie |
---|---|---|---|
S-1 |
Sygnalizator podstawowy |
Sygnały świetlne, nadawane przez sygnalizator S-1 oznaczają:
Sygnał zielony nie zezwala na wjazd za sygnalizator, jeżeli: ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym lub rowerzystom, ze względu na warunki ruchu na skrzyżowaniu lub za nim opuszczenie skrzyżowania nie byłoby możliwe przed zakończeniem nadawania sygnału zielonego. |
|
S-2 |
Sygnalizator z warunkowym zezwoleniem na skręt |
Nadawany przez sygnalizator S-2 sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu, pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.
|
|
S-3 |
Sygnalizator kierunkowy |
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3 dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami).
|
|
S-3a |
sygnalizator kierunkowy na wprost i w lewo |
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3a dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami).
|
|
S-3b |
sygnalizator kierunkowy na wprost i w prawo |
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3b dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami).
|
|
|
|||
S-3c |
sygnalizator kierunkowy na wprost |
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3c dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami). Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3c oznacza ponadto, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.
|
|
S-3d |
sygnalizator kierunkowy w prawo |
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3d dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami). Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3d oznacza ponadto, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.
|
|
S-3e |
sygnalizator kierunkowy w lewo |
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowyS-3e dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami). Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3e oznacza ponadto, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.
|
|
S-3f |
sygnalizator kierunkowy w lewo zezwalający na zawracanie |
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3f dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami). Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3f oznacza ponadto, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.
|
|
S-3g |
sygnalizator kierunkowy dla zawracających |
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3g dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami). Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3g oznacza ponadto, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.
|
|
S-3h |
sygnalizator kierunkowy w lewo i w prawo |
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3h dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami). Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3h oznacza ponadto, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.
|
|
S-4 |
Sygnalizator z sygnałami dla pasów ruchu |
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator S-4 oznaczają:
|
|
S-5 |
Sygnalizator z sygnałami dla pieszych |
Sygnały świetlne dla pieszych nadawane przez sygnalizator S-5 oznaczają:
|
|
S-6 |
Sygnalizator z sygnałami dla rowerzystów |
Sygnały świetlne dla rowerzystów nadawane przez sygnalizator S-6 oznaczają:
|
|
S-7 |
Nakaz opuszczenia pasa ruchu |
Sygnał świetlny stały lub migający, nadawany przez sygnalizator S-7, oznacza nakaz opuszczenia pasa ruchu, nad którym sygnalizator jest umieszczony, i wjazdu na część jezdni znajdującą się po stronie wskazanej strzałką. |
Sygnalizacja świetlna do kierowania ruchem na skrzyżowaniach, działająca na zasadzie jego otwierania i zamykania we wszystkich lub w niektórych kierunkach, jest w praktyce środkiem ustalającym pierwszeństwo przejazdu. Za pomocą znaków sygnalizacja świetlna reguluje je czynnie, zmieniając pierwszeństwo stosownie do nadawanego sygnału. Wskazania sygnałów do kierowania ruchem mają pierwszeństwo zarówno przed znakami drogowymi.
Przed przejazdami kolejowymi możemy spotkać sygnalizatory nadające wyłącznie jedną barwę – czerwoną migającą. W takiej sytuacji kierujący ma obowiązek zatrzymać się w odpowiednim miejscu i nie może wjechać na przejazd. Jeżeli na drodze zauważymy migający sygnał koloru żółtego, to mamy obowiązek zachować szczególną ostrożność. Tego typu sygnalizatory z reguły będą się znajdować przy przejściach dla pieszych oraz przed skrzyżowaniami. Wyróżniamy też sygnalizatory dla pieszych oraz rowerzystów, które nadają sygnały w postaci dwóch barw – zielonej i czerwonej.
Sygnalizacja świetlna jest to zestaw urządzeń, który służy do kierowania ruchem.
Definicja sygnalizacji świetlnej wg rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie znaków i sygnałów :
„Sygnalizacja świetlna – zestaw urządzeń służących do sterowania ruchem, obejmujący: urządzenie sterujące (sterownik), urządzenia wykonawcze (sygnalizatory wraz z konstrukcjami wsporczymi i instalacją kablową) oraz urządzenia detekcyjne (detektory, przyciski), informacyjne (wyświetlacze prędkości, wyświetlacze czasu), transmisji danych (modemy, linie kablowe, radiowe urządzenia nadawczo-odbiorcze) i pomocnicze (ekrany kontrastowe, sygnalizatory akustyczne i wibracyjne dla pieszych itp.) - Pkt 2.2. załącznika nr 3 (Szczegółowe Warunki Techniczne dla sygnałów drogowych i warunki ich umieszczania na drogach) do Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 3 lipca 2003 r.”
W Polsce sygnały świetlne, mają takie samo znaczenie, jak w pozostałych krajach. Czerwone światło nadawane przez sygnalizator oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator. Żółte światło zakazuje wjazdu za sygnalizator, chyba że zatrzymanie pojazdu przez kierującego wymagałoby gwałtownego hamowania. Zielony sygnał świetlny informuje nas o zezwoleniu na wjazd.
Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator S-1 nie daje kierującemu gwarancji bezkolizyjności przejazdu. Natomiast taką pewność daje nam sygnalizator kierunkowy S-3.
Sygnalizacja świetlna do kierowania ruchem na skrzyżowaniach, działająca na zasadzie jego otwierania i zamykania we wszystkich lub w niektórych kierunkach, jest w praktyce środkiem ustalającym pierwszeństwo przejazdu. Za pomocą znaków sygnalizacja świetlna reguluje je czynnie, zmieniając pierwszeństwo stosownie do nadawanego sygnału.
Wskazania sygnałów do kierowania ruchem mają pierwszeństwo zarówno przed znakami drogowymi.
Przed przejazdami kolejowymi możemy spotkać sygnalizatory nadające wyłącznie jedną barwę – czerwoną migającą. W takiej sytuacji kierujący ma obowiązek zatrzymać się w odpowiednim miejscu i nie może wjechać na przejazd. Jeżeli na drodze zauważymy migający sygnał koloru żółtego, to mamy obowiązek zachować szczególną ostrożność. Tego typu sygnalizatory z reguły będą się znajdować przy przejściach dla pieszych oraz przed skrzyżowaniami.
Wyróżniamy też sygnalizatory dla pieszych oraz rowerzystów, które nadają sygnały w postaci dwóch barw – zielonej i czerwonej.
Prawidłowe odczytywanie sygnałów na sygnalizacji świetlnej zwiększa bezpieczeństwo ruchu.