Wielu kierowców jest przekonanych o tym, że zna i rozumie bardzo dobrze przepisy ruchu drogowego. Niestety często okazuje się, że interpretacja przepisów zawartych w Kodeksie Ruchu Drogowego nie jest taka, jaka powinna być.
Środkiem każdego ronda jest obszar zwany wyspa centralna i właśnie wokół niej odbywa się ruch pojazdów. Drogi wjazdowe i wyjazdowe to elementy bezpośrednio przylegle do skrzyżowania o ruchu okrężnym.
Na drogach spotkamy się z 3 różnymi rodzajami skrzyżowań typu ‘rondo’.
- Pierwszeństwo przejazdu na rondzie oznakowanym znakiem drogowym C-12 ‘ruch okrężny’
- Pierwszeństwo przejazdu na rondzie oznakowane znakiem A-7 ‘ustąp pierwszeństwa przejazdu’ lub znakiem B-20 ‘STOP’ oraz znakiem C-12 ‘ruch okrężny’
- Rondo z sygnalizacja świetlna
Zwróćmy jednak szczególna uwagę na pkt 1. W sytuacji, kiedy znajdujemy się na rondzie, przed którym nie umieszczono znaku pionowego A-7 ‘ustąp pierwszeństwa przejazdu’. Zgodnie z przepisami ruchu drogowego, na takim rondzie obowiązuje ‘reguła prawej strony’, zgodnie z która pierwszeństwo ma kierowca wjeżdżający na to skrzyżowanie, a nie ten, który już się na nim znajduje.
Niestety wielu kierowców ma przekonanie o tym, że poruszając się na rondzie, maja zawsze pierwszeństwo, co w tym przypadku nie jest akurat prawda. Nieznajomość przepisów drogowych bywa efektem kolizji.
Na szczęście w Polsce pozostało już niewiele rond, przed którymi nie umieszczono znaku pionowego A-7 ‘ustąp pierwszeństwa przejazdu’.