Z końcem zeszłego tygodnia ukazał się projekt zmian, które planowo miały obowiązywać już od 1 lipca 2019 roku, jednak ze względu na to iż Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego nie miałyby szans na przygotowanie się do tego w tak krótkim czasie, Minister infrastruktury uznał, że część z tych zmian zacznie obowiązywać od stycznia 2020 roku.
Jakie zmiany przygotowali dla nas ustawodawcy i czy będą one w jakimś znaczącym stopniu odczuwane przez osoby starające się uzyskać prawo jazdy? Niektóre z nich, owszem. Jedną z takich zmian będzie procedura uzyskiwania uprawnień przez osoby, które wcześniej z jakiegoś powodu np. jazdy po alkoholu je utraciły. Takie osoby będą od teraz traktowane jak gdyby nigdy nie miały prawa jazdy, czyli na egzaminie państwowym będą zdawały najpierw test.
Kolejna zmiana dotyczy samych egzaminatorów, a właściwie uregulowania ich czasu pracy. Nowe przepisy mówią bowiem o tym, że każdy egzaminator w ciągu dnia będzie mógł przeprowadzić maksymalnie 8 egzaminów praktycznych w zakresie prawa jazdy kategorii B. Oznacza to, że taki egzaminator przeprowadzi nie więcej niż jeden egzamin praktyczny na godzinę. Jest to podyktowane koniecznością likwidacji wymagań ilościowych dotyczących liczby przeprowadzonych egzaminów narzucanych egzaminatorom przez ich pracodawców. Mniejsza liczba egzaminów w ciągu dnia ma się przełożyć również na bardziej obiektywną, spokojną i rzetelną ocenę umiejętności poszczególnych zdających przez egzaminatora. Prognozuje się, że taka zmiana wymusi na ośrodkach egzaminowania konieczność zatrudnienia większej liczby egzaminatorów, a mowa tu o nawet 150 pracownikach w skali kraju.
Nowością dla samych kandydatów na kierowców będzie wyznaczanie przez WORD konkretnych godzin, w których będą odbywały się egzaminy teoretyczne i praktyczne. Ma to na celu zmniejszenie stresu przed egzaminem, który dotychczas generował się jedynie w oczekiwaniu na swoją kolej w poczekalni ośrodka. Niejednokrotnie ten zbyt wysoki poziom stresu u zdającego wpływał negatywnie na uzyskany przez niego na egzaminie wynik.
Przygotowano także ułatwienie dla osób niepełnosprawnych, chcących zdobyć uprawnienia do kierowania pojazdami kategorii AM. Do tej pory egzamin praktyczny na tę kategorię odbywał się wyłącznie przy użyciu motoroweru. Z tego względu spora część osób nie miała szansy zdobyć prawa jazdy kategorii AM, które uprawnia również do kierowania czterokołowcem lekkim. Po zmianach będzie możliwość odbycia egzaminu właśnie na tym pojeździe.
Na temat wprowadzonych zmian daje się słyszeć głosy, że właściwie są to tylko kosmetyczne poprawki, nie mające większego wpływu na poprawę statystyk zdawalności egzaminów państwowych w Polsce. Do tego potrzeba znacznie głębiej sięgających zmian, które przecież są już zaplanowane i dotyczą młodych kierowców, jednak na tę chwilę nie widać w tym kierunku żadnego postępu.