W Polsce realizowana jest gigantyczna inwestycja w stacje szybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Do końca 2024 roku w Polsce ma powstać 650 nowych obiektów. Jest to równoznaczne z 10-krotnym zwiększeniem infrastruktury szybkiego ładowania. Wraz z zakończeniem 2025 roku, ma powstać kolejne 600 obiektów. Reasumując - do końca 2025 roku ma powstać w naszym kraju w sumie 1250 nowych ładowarek z logo Power Dot.
Za inwestycją stoi ogólnoeuropejska firma o portugalskich korzeniach – Power Dot. Korzystają oni m.in. z finansowania największego francuskiego funduszu infrastrukturalnego.
Strategia ich działania opiera się na modelu Destination Charging. Firma zakłada, że ładowanie auta nie powinno być celem samo w sobie – powinno odbywać się przy okazji załatwiania innych spraw np. wizyt w urzędzie, supermarkecie tak, żeby maksymalnie wykorzystać czas postoju samochodu na parkingu.
Docelowym celem firmy jest stworzenie gęstej sieci ładowarek, oddalonych od siebie o 5-10 km.
Dotychczas zdecydowana większość istniejących stacji szybkiego ładowania w Polsce znajduje się przy drogach szybkiego ruchu – nie są to najważniejsze miejsca z punktu widzenia firmy Power Dot.
Pierwsza pula nowo powstających stacji szybkiego ładowania ma mieć moc powyżej 100 kW. Założeniem jest naładowanie akumulatora w 15-30 min do poziomu 80%. Kolejno powstające obiekty będą mieć moc z przedziału 60-350 kW. Od przeznaczenia obiektu, przy którym będą stawiane ładowarki, będzie zależał dobór mocy.
Dla przykładu: jeśli będzie to kino, gdzie zwykle przebywa około 2 godziny, można pozwolić sobie na moc 60 kW. Z kolei biorąc pod uwagę obiekt taki jak supermarket, gdzie spędza się zazwyczaj około 40 minut, moc potrzebna do ładowania to minimum 100 kW lub większa.
Pierwsza stacja z nowego projektu została już oddana w Lublinie.
Kolejne – w Szczecinie, Wieliczce i Radomiu czekają na odbiór przez Urząd Dozoru Technicznego. Następne będą przekazywane do odbioru sukcesywnie w ciągu kolejnych tygodni.
W Power Dot stawka zależy wyłącznie od mocy. Koszt ładowania przy użyciu łącza DC o mocy 100 kW wynosi 1,63 zł za kWh, a przy użyciu łącza AC – 1,08 zł za kWh. Firma na ten moment nie posiada abonamentów i jest siecią otwartą dla każdego, bez obowiązku rejestracji.
Firma zakłada, że ich inwestycja zniweluje największą przeszkodę w zakupie aut elektrycznych, jaką jest utrudniony dostęp do infrastruktury.