Ładowanie...

Strefy czystego transportu

Przez - 12 stycznia 2024
4,4/5
1 068
Strefy czystego transportu

Strefy czystego transportu – skrajne emocji budzi ten wątek, stojąc u progu polskich miast.
W tym roku Kraków i Warszawa pierwsze podniosły rękę w stronę wdrożenia stref czystego transportu na terenie swoich miast.
Wiadomo, w czym rzecz – chodzi o mniejszą emisję spalin i czystsze powietrze. Odpuśćmy sobie wątek czy faktycznie te zmiany są słuszne i będzie nam się łatwiej żyło, czy wręcz przeciwnie. Jesteśmy zasypywani wiadomościami o bardzo pozytywnych skutkach tych zmian, więc przyjmijmy, że faktycznie tak będzie. Ciężko będzie oswoić się z takimi informacjami posiadaczom starszych/mniej ekologicznych samochodów. Względem tych zmian producenci samochodów już od jakiegoś czasu największą uwagę poświęcają budowaniu pojazdów elektrycznych, pamiętamy jak jeszcze nie tak dawno, państwa unijne obiegł przepis, który informował, że w 2035 produkowane auta na nasz rynek będą tylko elektryczne.
Parlament Europejski podjął decyzję – od 2035 roku będzie obowiązywał zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych
Zacznijmy może od samej ‘’Strefy czystego transportu’’, co to w ogóle jest?
Taka strefa to wydzielony obszar, w którym panują specjalne obostrzenia względem poruszania się poszczególnymi pojazdami na rzecz zmniejszenia emisji spalin. Strefy te są specjalnie oznaczone, a to wszystko wiązać ma się z poprawą jakości powietrza w miastach.
Wspomniane wyżej obostrzenia dotyczyć będą pojazdów, które wytwarzają wysokie emisje spalin – sprawa oczywista.
A jakie to pojazdy? Sprawa jest całkiem złożona i podzielona na etapy, ale obiektywnie naprawdę nie wygląda to tak źle…

Pomysł ambitny to i cele ambitne
80% tlenków azotu i 69% pyłów zawieszonych – tyle ma wynosić spadek emisji zanieczyszczeń do 2032 roku w przypadku Warszawy.
Ciąg wdrożenia zakazów i ograniczeń w warszawskich strefach został podzielony na etapy.
Pierwszy etap będzie dotyczył Euro2 w przypadku pojazdów napędzanych benzyną, czyli zakaz wjazdu pojazdów wyprodukowanych do 1997 roku. W przypadku diesla to Euro 4 mówi nam, czym nie możemy wjechać do strefy czystego transportu i są to pojazdy wyprodukowane do 2006 roku.
Wspomniany wyżej etap jest pierwszy na liście i jego wdrożenie ma nastąpić w lipcu 2024 roku.

To może teraz, czym możemy wjechać?
Strefy niskiej emisji rządzą się własnymi prawami i mają konkretne wytyczne odnośnie do tego, który pojazd może wjechać do strefy, a który nie. Na sam początek wyprawy potrzebna nam będzie naklejka na szybę ‘’strefa czystego transportu’’, zaopatrzymy się wNowe naklejki na szybę od 4 maja 2022 r. nią w urzędzie.
A teraz przejdźmy do pojazdów, które zostaną dopuszczone do poruszania się w strefach: elektryki i hybrydy pomińmy, bo wiadomo, że tutaj problemu z wjazdem do ścisłego centrum miasta nie będzie. Zagazowane jednostki napędowe wjadą bez problemu (LPG, CNG...), tak samo, jak samochody z niską emisją spalin – czyli te nowsze, wyprodukowane po 2015 roku. Pojazdy wszelakich służb, również będą miały możliwość wjazdu do takich stref.
A teraz niesamowity zwrot akcji – pojazdy spalinowe, które są starsze i nie łapią się we wszystkie normy i limity, również będą mogły wjechać do takiej strefy – za odpowiednią opłatą na miesiąc. Pozostawimy to do indywidualnej interpretacji…
Spokojnie, żeby nie naciąć się za wjazd niedozwolonym pojazdem przed każdym wjazdem i wyjazdem do takiej strefy będą znaki informujące o tym, że właśnie do niej wjeżdżasz (D-54) bądź wyjeżdżasz (D-55). Docelowo to kamery mają kontrolować pojazdy wjeżdżające do takich stref.

Oprócz Krakowa i Warszawy reszta większych miast jeszcze wstrzymuje się ze wdrożeniem stref niskiej emisji, a nawet jeśli np. Gdańsk wdrożyłby strefy, zasady w nich panujące mogą się różnić od tych w Warszawie.
Prace i plany nad zmniejszeniem zanieczyszczeń w UE intensywnie trwają i prą do przodu. Głównym założeniem w przypadku powstawania stref ma być zminimalizowanie poziomu wskaźnika zanieczyszczeń, a skutkować ma to tym, że transport miejski nie będzie inwazyjny względem środowsika.

jakub
Jakub Moskalik 46 posty
Pod osłoną nocy kreator artykułów oraz treści w mediach społecznościowych, za dnia opiekun naszych najlepszych klientów.
Partnerzy osk
Ośrodek szkolenia kierowców ATC
Ośrodek szkolenia kierowców gps-naukajazdy
Ośrodek szkolenia kierowców ABC
Ośrodek szkolenia kierowców L-Express
Ośrodek szkolenia kierowców przewoźny
Ośrodek szkolenia kierowców ekstern
Ośrodek szkolenia kierowców elenauto
Ośrodek szkolenia kierowców zuburzycki
Ośrodek szkolenia kierowców Auto-Kurs
Ośrodek szkolenia kierowców terlikowski
Ośrodek szkolenia kierowców krupinscy
Ośrodek szkolenia kierowców oficer-dabek
Ośrodek szkolenia kierowców olecko
Ośrodek szkolenia kierowców resort
Ośrodek szkolenia kierowców mikolajczyk
Ośrodek szkolenia kierowców auto szkola lubin

Logo białe prawo-jazdy-360.pl

Kontakt

ikona samolot Dane adresowe Polska
ul. Święty Marcin 29/8
61-806 Poznań
ikona telefon Zadzwoń do nas Dział obsługi klienta
Telefon: 790-747-360

Dział obsługi klienta biznesowego
Telefon: 791-747-360

Dział obsługi pozycjonowania
Telefon: 795-747-360

Poniedziałek - Piątek 9:00 - 16:00
ikona email Napisz do nas E-mail kontakt@prawo-jazdy-360.pl
Poniedziałek - Niedziela 9:00 - 24:00
Potwierdzenie przelewu/przekazu pocztowego (max 3 MB)
Administratorem Twoich danych osobowych jest New Generation M. Romanowski sp. j. (ul. Święty Marcin 29/8, 61-806 Poznań). Dane będą przetwarzane w celu wysyłki odpowiedzi na zadane pytanie, na zasadach określonych w regulaminie prawo-jazdy-360.pl. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do otrzymania odpowiedzi. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania