Opony – jest to tak niewyobrażalnie długi i głęboki historycznie temat, że żeby opowiedzieć Wam całą historię tego oto wynalazku, artykuł musiałby mieć co najmniej kilka stron. Więc w dzisiejszym artykule skupimy się na krótkiej historii opon oraz ich rodzajów.
Koło – Przełomowy wynalazek na świecie, do dziś trwają spory, kto tak naprawdę pierwszy wynalazł koło. Z tego, co nam wszystkim wiadomo, któryś z Sumerów stworzył to cudo z drewnianych desek w Mezopotamii ok. 3500 r. pne.
Wynalezienie koła pozwoliło rozpędzić się wszystkim, firmą, mieszkańcom i między innymi kolejnym wynalazkom. Takim wynalazkiem wspomnianej kuli śnieżnej była opona. Opona, która na samym początku nie miała lekko….
Z ‘’prawdziwą’’ oponą mieliśmy do czynienia w XIX wieku, wcześniej wokół koła przebiegały metalowe elementy czy też skóry, które miały imitować oponę, ale głównie wzmacniać konstrukcję koła.
We wspomnianym wieku zostało odkryte mleczko kauczukowe, które pozwoliło Charles’owi Goodyear’owi opracować proces wulkanizacji. Było to przełomem, sprzedał swój wynalazek firmie, która nazwała się po jego nazwisku.
Ten gorący czas owocował w wynalazców i w nazwiska, które aktualnie przypisane są do największych firm na świecie. John Dunlop dla przykładu wynalazł oponę gumową dla bicykla, a bracia Michelin oponę pneumatyczną z dętką. Nazwiska tych osób są rozpoznawalne po dziś.
Opon jest całe mnóstwo, opony wyodrębnić możemy już na podstawie samego bieżnika:
• Slicki to pierwsze co przychodzi na myśl – jest to typ opony przeznaczony bezpośrednio do wyścigów. Można pokusić się o stwierdzenie, że nie posiada bieżnika i stosowany jest do jazdy tylko w suchych warunkach.
• Deszczówki – tak jak sama nazwa wskazuje, bieżnik pozwala na szybką jazdę podczas opadów deszczu oraz mokrej nawierzchni – ten bieżnik świetnie odprowadza wodę.
• Kolcowe – tu już nie ma miękkiej gry, wyposażone są w kolce, dzięki którym możemy jeździć po mocno ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach.
• Rowkowe posiadają charakterystyczny bieżnik – jest on bardzo płytki, ale pozwala na odprowadzanie wody.
To raptem kilka przykładów typów bieżnika, a warto zaznaczyć, że stricte samochody osobowe również posiadają bieżniki dedykowane właśnie dla nich:
• Symetryczne – opony symetryczne posiadają identyczny wzór bieżnika, dlatego można je zakładać bez zwracania uwagi na kierunek. Jest to bardzo ekonomiczne i ciche ogumienie.
• Asymetryczne – głównie sprawdzają się w przypadku samochodów sportowych, wspomagają pokonywanie zakrętu, poprawiają przyczepność oraz odpowiadają za odprowadzanie wody.
• Kierunkowe – W przeciwieństwie do opon symetrycznych te działają, będąc założone tylko w jednym kierunku. Bieżnik skonstruowany w ten sposób zapewnia maksymalne osiągi podczas deszczu czy śniegu.
Opony a okres użytkowania.
Jak dobrze wiemy, opony zmieniamy dwa razy w ciągu roku – na wiosnę a później na zimę.
Od wiosny do jesieni jeździmy na oponach letnich, które są szersze i twardsze od ‘’zimówek’’.
A skoro już przy oponach zimowych jesteśmy – kiedy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza, pojawiają się one – opony zimowe. Posiadają większą liczbę lameli niż opony letnie i są od nich miększe, co przekłada się na lepszą przyczepność w czasie deszczu czy mrozu.
Jednakże nie ma się co oszukiwać, opony wielosezonowe przyciągają do siebie coraz większą rzeszę fanów. Ten fakt jest zrozumiały, zakładamy raz i jeździmy kilka lat, lecz wymieniając opony co sezon, (letnie a zimowe) będziemy w stanie przejeździć na nich więcej kilometrów – dlatego, że przez pół roku przynajmniej jeden zestaw jest nieużywany.
Oznakowanie opon:
Na każdej oponie widnieją jakieś oznakowania, jakieś cyfry, litery… zastanawiałeś się kiedyś, co to może być?
Poniżej podamy przykład oznakowania opony, który docelowo jest najważniejszy.
Dla przykładu, gdy na oponie widzimy schemat 350/70 R20 to:
• 350 – szerokość opony podana w milimetrach.
• 70 - wysokość profilu: jest to wartość podana w procentach.
• R20 – średnica felgi – litera R odpowiada za poinformowanie nas o tym, że opona jest konstrukcji radialnej.
Opony to najważniejszy element samochodu, one jedyne mają styczność z nawierzchnią. Dlatego ważne jest to, żeby być obeznanym na temat ogumienia chociaż w podstawowy sposób, tym bardziej, gdy kupujemy opony używane – zwracać uwagę na bieżnik, który nie powinien wynosić mniej niż 1,6 mm. Wspomniane wyżej oznakowanie to również dla Ciebie jedna z najważniejszych informacji w przypadku oznaczenia opony – jaką kupić, jaka będzie pasować. Pamiętajmy o tym, żeby wymieniać opony, kiedy są już ’’łyse’’ i zmęczone – w grę wchodzi Twoje bezpieczeństwo a czasami nawet życie.
Rodzaje opon samochodowych.
- Tagi
- Bezpieczeństwo