Przejazd kolejowy — co zrobić, gdy na nim utknąłeś?
Wyobrażając sobie taką sytuację, pierwsze co przychodzi do głowy to panika.
Wszyscy dobrze wiemy, że panika w sytuacjach stresujących i niebezpiecznych powoduje jeszcze więcej złego lub rzuca światło braku możliwości wyjścia z danej sytuacji.
Oczywiście ciężko jest zachować spokój, chociażby poprzez adrenalinę, jednakże to zdrowy rozsądek powinien przejąć stery w stresujących sytuacjach.
Co mówi statystyka?
Według statystyk Polskiej Policji w 2023 roku łącznie miało miejsce aż 47 wypadków drogowych na przejazdach kolejowych strzeżonych i niestrzeżonych, a w ich wyniku doszło do 20 śmierci. Względem statystyk wypadków w innych miejscach takich jak chociażby jezdnia, pobocze czy przejście dla pieszych jest to mała ilość, lecz skutki wypadków na przejazdach są z reguły tragiczne i najgorsze z możliwych.
Bądź świadomy!
Przejazdy kolejowe to naszym zdaniem najniebezpieczniejsze miejsce na drodze, w razie unieruchomienia pojazdu mamy chwile na podjęcie działania, bo w naszym kierunku jedzie maszyna, której sama lokomotywa waży 80 ton. Maszynista nie jest w stanie wyhamować całego składu bez zawiadomienia go o tym — droga hamowania takiego składu wynosi ponad 1 kilometr.
To w naszych rękach jest bezpieczeństwo na wszystkich przejazdach kolejowych, tych strzeżonych i niestrzeżonych, tych z rogatkami i bez. My jako kierowcy możemy podjąć realne działanie, żeby zapobiec tragedii.
Czego absolutnie nie robić
Zasada najważniejsza – nigdy nie wjeżdżaj na przejazd, jeżeli sygnalizator zaczyna migać. To oznacza, że dosłownie za kilka sekund rogatki zaczną się zamykać. Przed każdym przejazdem zwolnij i upewnij się trzy razy, czy nic nie nadjeżdża w Twoją stronę – tym bardziej w przypadku przejazdów bez rogatek. Gdy podnoszą się rogatki, poczekaj do pełnego zgaśnięcia sygnalizacji świetlnej, może się okazać, że nadjeżdża kolejny pociąg i rogatki znowu zaczną się zamykać. Podczas przejazdu przez przejazd strzeżony nic nie zwalnia Cię z zachowania szczególnej ostrożności i upewnienia się, czy nic nie nadjeżdża z każdej ze stron, sygnalizator mógł ulec awarii, wjeżdżając na pewniaka, może dojść do tragedii.
Co zrobić będąc w potrzasku?
Wyobraźmy sobie sytuację, że jesteś już na przejeździe, nie udało Ci się z niego zjechać, rogatki zostały zamknięte – co teraz?
Następne kroki zależą od powodu unieruchomienia pojazdu na przejeździe
1. Jeżeli pojazd jest sprawny, a my stoimy między zamkniętymi szlabanami:
• Po prostu dodaj gazu i wyłam rogatkę – na szali jest Twoje życie!
W takich sytuacjach możemy zaobserwować kierowców, którzy próbują ustawiać się bokiem jak najbliżej szlabanu z nadzieją, że samochód nie odniesie żadnych obrażeń, a ogromny skład pociągu jadący z prędkością 100 km/h cudem zmieści się, nie zahaczając o bok pojazdu. Nie musimy mówić, że jest to skrajnie niebezpieczne i bezmyślne.
Rogatki są skonstruowane w taki sposób, że w opisanej sytuacji chcą zostać wyłamane.
Nie bój się o swój samochód, zderzak, szybę – zawsze to odkupisz, zdrowia lub życia już nie!
2. Jeżeli pojazd nie jest sprawny, a my zatrzymaliśmy się między zamkniętymi szlabanami:
• Niezwłocznie wraz ze wszystkimi pasażerami opuść pojazd i udaj się za rogatki
• Na napędzie od rogatek lub na tylnej części krzyża św. Andrzeja jest umieszczona żółta naklejka PLK. Jest na niej podany numer alarmowy oraz numer skrzyżowania.
Natychmiast zadzwoń pod 112 i podaj numer skrzyżowania, dyspozytor powiadomi PKP, a PKP powiadomią maszynistę pojazdu trakcyjnego, co pozwoli na spowolnienie maszyny pędzącej w naszym kierunku lub nawet całkowitego zatrzymania składu pociągu.
W naszym serwisie powstał artykuł, który omawia jakich błędów nie popełniać na przejazdach kolejowych, zostając w tym wątku, zachęcamy do odświeżenia wiedzy.
Każdy przejazd może być śmiertelnie niebezpieczny, podczas awarii pojazdu lub zatrzymania się między zamkniętymi rogatkami – reaguj.
Obite auto, wyłamana rogatka czy nawet mandat to nic w porównaniu z życiem Twoim i Twoich pasażerów.