Nowy projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury przewiduje zmiany zarówno w kwestii egzaminowania osób starających się o prawo jazdy, jak i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów. Projekt trafił do konsultacji społecznych – poniżej przedstawiamy jego szczegóły.
Więcej egzaminów w ciągu dnia
Jak czytamy w uzasadnieniu, nowe przepisy mają przede wszystkim rozwiązać problemy z elastycznością przeprowadzania egzaminów. Dotyczą one umożliwienia przydzielania kolejnych egzaminów egzaminatorom, którzy zakończyli już jazdę z kursantem lub sytuacji w których egzamin w ogóle się nie odbył (np. z powodu niestawienia się osoby egzaminowanej lub niemożności weryfikacji jej tożsamości przez brak odpowiedniego dokumentu). W przypadku pierwszej kwestii, rozwiązaniem ma być skrócenie minimalnego czasu, po jakim egzaminatorowi może w ciągu dnia zostać przydzielona kolejna osoba – z obecnie obowiązujących 50 minut do 45 minut. Z kolei odnośnie drugiego przypadku – egzamin, które formalnie się nie odbył nie będzie wliczany do ogólnej liczby egzaminów, które danego dnia przeprowadził egzaminator.
Ułatwienia w zatrudnianiu egzaminatorów
Kolejnym zaproponowanym w projekcie pomysłem na usprawnienia systemu egzaminowania na prawo jazdy ma być możliwość zatrudnienia przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego na okres 6 miesięcy jako egzaminatora nadzorującego osoby niespełniającej jednego z warunków określonych w obowiązujących obecnie przepisach. W ich świetle kandydat powinien posiadać pełen zakres uprawnień oraz 2-letnie doświadczenie w egzaminowaniu na wszystkie kategorie prawa jazdy. Ta zmiana ma zapobiec potencjalnym problemom kadrowym, które mogłyby uniemożliwić funkcjonowanie ośrodka WORD w przypadku odejścia egzaminatora nadzorującego.
Innym ułatwieniem zawartym w nowych przepisach będzie możliwość przeprowadzenia szkoleń na egzaminatorów w innych ośrodkach niż tzw. ośrodkach doskonalenia techniki jazdy stopnia wyższego. Na ten moment szkolenia zarówno dla kandydatów na egzaminatorów jak i instruktorów mogą odbywać się wyłącznie z tych placówkach, co – ze względu na małą ich dostępność na terenie kraju - generuje nieuzasadniony wzrost kosztów uzyskania uprawnień.
Zmiany w egzaminie dla kierowców samochodów ciężarowych z naczepą
W rozporządzeniu doprecyzowano również przepisy dotyczące wymiarów stanowiska egzaminacyjnego dla samochodów ciężarowych z naczepą. Po uwzględnieniu uwag środowiska szkoleniowo-egzaminacyjnego wykazano, że dotychczasowe wymiary stanowisk, mimo że dawały możliwość wykonania zadania, to jednak poziom jego trudności znacznie przekraczał konieczne umiejętności młodego kierowcy.
Rozporządzenia ma wejść życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.