Źle dobrany płyn do spryskiwaczy może być nie tylko nieskuteczny w różnych warunkach pogodowych, ale także przyczynić się do szybszego zużywania piór wycieraczek, czy nawet uszkodzenia lakieru i karoserii.
Nie wspominając już o skutkach, jakie płyn kiepskiej jakości może wywołać na naszym zdrowiu i samopoczuciu. Mimowolnie przecież wdychamy opary stosowanego płynu podczas jazdy i nie jesteśmy w stanie się od tego ustrzec. Dlatego tak ważne jest kupowanie odpowiednio certyfikowanych produktów.
Zarówno letnie jak i zimowe płyny muszą być odpowiednio przebadane pod kątem szkodliwości ich działania na nas, czyli kierowców i pasażerów pojazdów, w których są stosowane. Normy jakościowe określane są przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji i tylko spełniające je produkty są w stanie zagwarantować nam bezpieczeństwo ich użytkowania.
Substancja, znajdująca się w tańszych odpowiednikach płynów, która może być szkodliwa dla naszego zdrowia to związek metanolu. Płyny, zawierające go w swoim składzie muszą być odpowiednio oznaczone, a symbole stosowane w tym przypadku to m.in.:
H226 – Ciecz łatwopalna,
H302 – Działanie szkodliwe po połknięciu,
H312 – Działanie szkodliwe w zetknięciu preparatu ze skórą,
H332 – Działanie szkodliwe w następstwie wdychania,
H370 – Może spowodować uszkodzenia nerwu wzrokowego oraz ośrodka układu nerwowego.
Objawy, jakie mogą wystąpić podczas użytkowania płynów tej kategorii to m.in. pieczenie i wrażliwość oczu, bóle głowy, duszności. Oczywiście nasze zdrowie, jako użytkowników samochodów jest najważniejsze, jednak wątpliwej jakości tanie płyny mogą także przyczynić się do zniszczenia samego pojazdu.
Zazwyczaj wybierając płyn, kierujemy się wyłącznie oznaczeniem letni/zimowy i mniej więcej oceniamy, czy na zewnątrz panuje dodatnia czy ujemna temperatura powietrza, która jest w tej kwestii głównym wyznacznikiem. Oczywiście wybór ułatwiają nam sprzedawcy, wystawiając na przednie półki płyny, które należałoby aktualnie stosować lub proponując ich promocyjne ceny. Nie zawsze jednak to, co najbardziej rzuca nam się w oczy w sklepie, czy na stacji benzynowej będzie właściwym wyborem.
Oczywiście wybór płynu dostosowanego do danej pory roku będzie jak najbardziej właściwy. Zimowe płyny dobrej jakości powinny posiadać dużo niższą (ok. -20 stopni Celsjusza) temperaturę zamarzania od płynów tzw. letnich. Stosowanie tych drugich zimą mogłoby przyczynić się do zamarznięcia i uszkodzenia części spryskiwaczy, a także nie przyniosłoby żadnego rezultatu w postaci wyczyszczonej szyby. Zamarznięcie płynu na szybie i próba zeskrobania go wycieraczkami mogłaby jedynie przyczynić się do błyskawicznego zniszczenia ich gumowych piór.
Oprócz rodzaju płynu i jego ceny, podczas wyboru powinniśmy zwrócić uwagę również na nadane mu certyfikaty. Kwestia ta ważna jest nie tylko pod względem naszego zdrowia, ale i skutków w postaci uszkodzeń takich elementów jak pióra wycieraczek, uszczelki szyb, same szyby oraz lakier wokół nich. Produkty niecertyfikowane mogą mieć w swoim składzie naprawdę szkodliwe substancje, których działanie możemy zaobserwować w postaci odbarwień, przebarwień czy wybrzuszeń lakieru. Jeżeli posiadamy w pojeździe także spryskiwacze reflektorów, takie płyny mogą przyczynić się do szybszego ich matowienia. Podejrzanie szybkie zużywanie się piór wycieraczek może być także skutkiem stosowania kiepskiego jakościowo płynu.
Oznaczenie, jakie może nam pomóc w wyborze dobrej jakości płynu do spryskiwaczy to np. certyfikat Instytutu Transportu Samochodowego. Kupując płyn przebadany i zatwierdzony w ten sposób, mamy pewność, że nie zaszkodzi on ani nam, ani naszemu pojazdowi.