Powszechnie panuje przekonanie, że świat samochodów jest zdominowany przez mężczyzn. O ile rzeczywiście decyzje zakupowe dotyczące auta zwykle podejmują panowie (84,2% wg badania serwisu internetowego marketingkobiet.pl), to jednak spośród wszystkich Polaków posiadających prawo jazdy kobiety stanowią aż 40%. Płeć piękna wykazuje spore zainteresowanie motoryzacją już od czasu pierwszych automobili – a na kartach historii możemy znaleźć cztery wyjątkowe kobiety, które zrewolucjonizowały tę branżę, a z ich pomysłów korzystamy do dziś.
Mary Anderson (1866-1953) i Charlotte Bridgwood (1861-1929)
Amerykańska bizneswoman Mary Anderson przeszła do historii jako wynalazca wycieraczek samochodowych. Gdy zimą 1902 roku wybrała się na wycieczkę do Nowego Jorku zauważyła, że kierowca tramwaju podczas jazdy w deszczu ze śniegiem często musi wychylać się przez okno, aby obserwować drogę lub zatrzymywać się i wysiadać, żeby choć na chwilę oczyścić przednią szybę. Uznała, że praktyczniejszym sposobem byłaby instalacja urządzenia do wycieraniem szyb, sterowanego z wnętrza pojazdu. I tak w 1903 roku opatentowała wycieraczki samochodowe, które jednak nie od razu odniosły sukces rynkowy, ponieważ obawiano się, że będą rozpraszać kierowców. Przemysł motoryzacyjny zainteresował się nimi dopiero na początku lat 20., po wygaśnięciu patentu, dlatego Andersom nigdy nie otrzymała wynagrodzenia za swoje wysiłki. Podobno sytuacja spotkała Charlotte Bridgwood, która w 1917 roku opatentowała pierwsze wycieraczki automatyczne, sterowane elektrycznie. Projekt także nie odniósł komercyjnego sukcesu, a kilka lat po wygaśnięciu patentu jej rozwiązanie zaczęło być powszechnie stosowane m.in. w Cadillacach.
June McCarrol (1867-1954)
McCarrol, z zawodu pielęgniarka oraz lekarka, jako pierwsza osobiście namalowała pasy ruchu w 1917 roku. Była to jej odpowiedź na incydent na drodze (została zepchnięta przez ciężarówkę), którego doświadczyła jadąc do swojego gabinetu trasą, która do dziś pozostaje częścią Indio Boulevard w Kalifornii. Stwierdziła, że biała linia dzieląca autostradę na dwie połowy pomoże zapobiegać tego typu wypadkom i zwiększy bezpieczeństwo na drodze. Choć początkowo jej inicjatywa, aby w ten sposób oznaczyć wszystkie drogi pozostała bez odzewu ze strony władz lokalnych, to ostatecznie w 1924 roku władze Kalifornii ustanowiły prawo, dzięki któremu 5600 kilometrów dróg zostało oznakowanych białą linią wyznaczająca oddzielne pasy ruchu, a system znaków poziomych obowiązuje do dziś na całym świecie.
Florence Lawrence (1886-1938)
Florence Lawrence to jedna z najsłynniejszych aktorek Hollywood przełomu XIX i XX wieku oraz pasjonatka motoryzacji – którą zainteresowała się dzięki matce, ponieważ jest córką wyżej wspomnianej Charlotte Bridgwood. Dla Florence prowadzenie auta było symbolem wyzwolenia kobiet, ale nie zadowoliło jej tylko kierowanie pojazdem. Chętnie zgłębiała wiedze na temat działania silnika i uważała, że kobieta powinna zlokalizować każde skrzypnięcie swojego samochodu i mu zaradzić. Jednocześnie szukała rozwiązań dla powszechnych problemów, z którymi borykają się kierowcy. Zdała sobie sprawę, że jednym potencjalnych niebezpieczeństw, z którymi mogą spotkać się na drodze zwłaszcza piesi jest fakt, że nie wiedzą oni w jakim kierunku będzie skręcać samochód. Dlatego rozpoczęła pracę nad prototypem kierunkowskazów. Jej system składał się z dwóch flag umieszczonych na tylnym zderzaku, które były obsługiwane z wnętrza pojazdu przez system przycisków. Innym jej pomysłem było zamontowanie z tyłu samochodu ostrzegawczego sygnału stop, który uruchamiałby się po naciśnięciu hamulca przez kierowcę. Lawrence nigdy nie opatentowała swoich pomysłów, więc oficjalnie ich wynalezienie nigdy nie zostało jej przypisane ani nie otrzymała za nie wynagrodzenia.