Pierwszy samochód to marzenie każdego świeżo upieczonego kierowcy.
My jako serwis prawo-jazdy-360 wspieramy kursantów oraz osoby, które do egzaminu przygotowują się same i dokładamy wszelkich starań, żeby każdy z naszych ukończył egzamin z wynikiem pozytywnym i udało nam się to już 1 186 784 razy. Biorąc to pod uwagę, przyczyniamy się do historii Twojego pierwszego auta, a z tego względu chcielibyśmy pomóc Ci w kwestii nie samego wyboru, bo wiadomo – o gustach się nie dyskutuje, lecz tego, jak traktować nasz pierwszy bolid i czego lepiej nie robić jako młody kierowca.
Nie wychodzimy z założenia, że pierwsze auto zawsze musi być małe, stare i brzydkie, żeby nie było go szkoda – ale dlaczego ma być?
Bycie świeżym kierowcą nie zawsze zwiastuje niezliczone rysy, wgniecenia i zmasakrowane lusterka. Z roku na rok liczba wypadków maleje, chociaż Polska Policja podaje, że młodzi kierowcy charakteryzują się najwyższym wskaźnikiem wypadków. Mimo wszystko wiadomo, super samochód jako nasz pierwszy pojazd to odważna decyzja, ponieważ skok mocy w porównaniu z pojazdem egzaminacyjnym może być nie do opanowania. W aucie mamy się czuć komfortowo, bo po pozytywnym egzaminie zostaniemy w nim sami i nie będzie nikogo, kto za nas wciśnie hamulec lub skręci kierownicą. Jest to nowa sytuacja i dla większości niesamowicie stresująca. Warto również pamiętać o tym, że przez dwa lata od uzyskania prawa jazdy jesteśmy objęci ‘’okresem próbnym’’ i mamy pewne ograniczenia, z którymi dla własnej świadomości należy się zapoznać.
A więc po zakupie pierwszego auta pamiętajcie o przerejestrowaniu! Jest na to 30 dni i koszt rejestracji wyniesie 180,50 zł. Jeżeli auto kupimy od osoby fizycznej, musimy zapłacić podatek w wysokości 2% wartości pojazdu. Kolejna kwestia to ubezpieczenie, które musimy opłacić i które dla młodych i niedoświadczonych kierowców będzie niezłym ciosem. Dla przykładu pojazd z segmentu C z silnikiem o pojemności 1.9l dla kierowcy, który posiada prawo jazdy od roku/dwóch lat ze spokojem wyniesie ponad 1000 zł.
O samochód powinniśmy dbać, nie ma lepszego uczucia niż jazda wypielęgnowanym samochodem.
Oczywiście detailing wnętrza jest bardzo ważny, w aucie nie mogą turlać się żadne butelki ani nic nie może ograniczać nam widoczności – w grę wchodzi bezpieczeństwo.
Kwestia mechaniczna pojazdu jest bez wątpienia najważniejsza, auto musi być sprawne i musimy się w nim czuć pewnie i bezpiecznie. Po zakupieniu samochodu mimo zapewnień sprzedającego warto wymienić wszystkie oleje, wszystkie filtry oraz rozrząd – jest to typowy serwis samochodu po zakupie. Pamiętajcie również o oponach – one jedyne mają styk z podłożem i naprawdę wiele od nich zależy – ''slicki'' zostawmy sobie na tor😉
Mimo wszystko zalecamy postawić na prostsze i tańsze auto w eksploatacji i budowie. To tak naprawdę będzie nasz pierwszy samochód do nauki jazdy i ewentualnego naprawiania drobnostek. Nawet jeśli nie zdarzy nam się przerysować naszego auta, to warto zapytać sprzęgła jak się czuje i czy jeszcze tam jest😉
Jeżeli na początku naszej przygody z samochodem trochę boimy się jeździć i auto więcej stoi niż jeździ to nie oznacza, że nie trzeba przy nim nic robić. Olej zużywa się tak samo jeżeli auto długo stoi, akumulator nie będzie miał okazji, żeby się naładować, a do połowy lub mniej zapełniony bak będzie sprzyjał zbieraniu się w nim wody – co nie jest dobre dla silnika i samego baku. W takich sytuacjach warto chociaż raz w tygodniu wziąć samochód na przejażdżkę wokół bloku i zatankować go do pełna.
Podczas naszych pierwszych przejażdżek warto zrezygnować z niepotrzebnych zachowań a przede wszystkim zostać pokornym.
Na myśli mamy:
• głośne słuchanie muzyki – podczas jazdy w ruchu miejskim nawet doświadczonym kierowcom głośna muzyka może przeszkadzać w skupieniu, a co dopiero osobie, która pierwszy raz do auta wsiadła sama.
• wszelkiego rodzaju zawieszki oraz ozdoby na deskę rozdzielczą i lusterko warto aplikować z umiarem – nie mogą nam one ograniczać widoczności.
• rozmawianie przez telefon podczas jazdy – nie musimy tłumaczyć, że jest to zabronione, chyba że użyjemy zestawu głośnomówiącego.
• na koniec popisy i brawura – bez wątpienia możesz być fanatykiem motoryzacji od najmłodszych lat, znasz budowę pojazdu a symulatory wyścigowe/samochodowe w dzieciństwie pochłaniały Cię bez granic i jest to coś wspaniałego! Jednakże nie oznacza to, że jazda prawdziwym samochodem będzie szła Ci tak dobrze jak w grze i miej tego świadomość. Odpuść gwałtowne przyspieszanie, sygnalizuj zamiar skrętu a przede wszystkim przestrzegaj obowiązującego prawa.
Jazdy samochodem jak każdej innej umiejętności trzeba się nauczyć – daj sobie czas, bądź czujny i rozważny oraz korzystaj ze swojego auta, kiedy tylko możesz. Po przełamaniu tego pierwszego stresu później jest już tylko z górki. Łapiemy pewność siebie i zaczynamy znać swój samochód, ten etap jest ważny, bo nie możemy poczuć się zbyt pewnie, ponieważ po dwóch tygodniach jazdy umówmy się – nie jesteś jeszcze kierowcom rajdowym. Praktyka i czas czynią mistrza, gdy za kółkiem poczujesz się swobodnie to nie odkładaj jazdy, bo po dłuższej przerwie cofniesz się do etapu ‘’Stresuje mnie bycie pierwszym na czerwonym’’.
Trzymamy kciuki za wszystkich młodych kierowców i pamiętajcie – uważajcie na siebie i innych, a rozum powinien być zawsze na miejscu.