System e-Call to innowacyjne rozwiązanie, mogące przyczynić się do spadku liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Od kilku lub nawet kilkunastu lat stanowi ono dodatkowe wyposażenie najnowszych modeli samochodów takich marek jak np. Subaru, Mercedes-Benz, Opel czy Skoda. Od 1 kwietnia 2018 roku wprowadzone zostaną przepisy, zgodnie z którymi wszystkie samochody produkowane na terenie Unii Europejskiej będą obowiązkowo wyposażone w ten właśnie system. Pojazdy, które otrzymają homologację po 31 marca 2018 roku i zostaną wypuszczone do sprzedaży, będą już posiadały odpowiednie akcesorium.
Czym jest e-Call i jak ma nam pomóc w razie wypadku? Jest to odpowiedni moduł, zawierający kartę sim, wbudowany w panel naszego pojazdu. Działa on automatycznie lub może zostać uruchomiony ręcznie, za pomocą odpowiedniego przycisku z oznaczeniem „SOS”. Układ czujników, zamontowanych w siedzeniach, w miejscu poduszek powietrznych czy akcelerometru uruchamia samoczynnie mechanizm, który łączy się z numerem 112 i przesyła sygnał o zaistniałym zdarzeniu do najbliższego Centrum Powiadamiania Ratunkowego. W takim momencie zostaje nawiązane połączenie dyspozytora z kierowcą, który może potwierdzić wystąpienie kolizji lub wypadku i poprosić o pomoc. Jeżeli dyspozytor nie zdoła skontaktować się z kierowcą, natychmiast wysyła na miejsce zdarzenia odpowiednie służby ratunkowe. Informacje o położeniu pojazdu, kierunku jazdy, liczbie pasażerów, numerze VIN pojazdu, czasie zdarzenia oraz rodzaju paliwa w samochodzie przesyłane są automatycznie na podstawie m.in. systemów lokalizacyjnych GPS, stąd dyspozytor wie, gdzie skierować pomoc.
System w czasie codziennego użytkowania samochodu jest uśpiony, aktywuje się on jedynie w momencie niebezpiecznego zdarzenia. Może on zostać włączony przez samego kierowcę, który chce szybko wezwać pomoc dla siebie lub innych uczestników ruchu drogowego, których życie lub zdrowie jest zagrożone. Wciskając odpowiedni przycisk w swoim samochodzie, nawiąże on połączenie z numerem 112 i może wezwać pomoc w taki sam sposób jak w przypadku wykonywania połączenia pod ten numer z telefonu komórkowego. Oznacza to, że program e-Call, mimo tego, że nie da się go wyłączyć, nie zbiera żadnych danych lokalizacyjnych ani tych, dotyczących użytkowania samochodu przez kierowcę.
Służby ratunkowe w Polsce już w październiku 2017 roku zostały wyposażone w odpowiedni sprzęt umożliwiający nawiązywanie połączeń z systemem e-Call, zainstalowanym w samochodach. Mają one możliwość odbierania tych podstawowych danych o pojeździe i zdarzeniu, o których wspomnieliśmy wcześniej. Obowiązkowe oprogramowanie instalowane we wszystkich nowych samochodach ma spowodować szybsze wzywanie pomocy na miejsce wypadku i finalnie zwiększyć prawdopodobieństwo, że służby dojadą do poszkodowanych na czas i udzielą im koniecznej pomocy. Szacuje się, że liczba zabitych wskutek wypadków ma dzięki temu znacząco się zmniejszyć.
Czy rozwiązanie to przeznaczone jest wyłącznie dla właścicieli nowych aut? System e-Call montowany jest w samochodach na etapie ich produkcji, dlatego obowiązek jego zastosowania dotyczy właśnie tych aut. Jednak kierowcy posiadający starsze samochody, również mogą zaopatrzyć się w podobnie działające urządzenie. Firma Bosch reklamuje swój produkt jako detektor kolizji o nazwie Retrofit eCall. Jest to sprzęt przypominający swoim wyglądem zwykłą ładowarkę samochodową i poniekąd pełni on również jej funkcję, poprzez wbudowane gniazdo USB. Gadżet taki, podłączony w miejsce zapalniczki samochodowej i połączony ze smartfonem kierowcy poprzez Bluetooth, monitoruje styl jazdy kierowcy i jeżeli dostrzeże jakieś odchylenia w zakresie przyspieszania, hamowania czy jazdy na zakręcie, łączy się z aplikacją w telefonie, która nawiązuje automatyczne połączenie z numerem alarmowym. Działa on więc podobnie jak wbudowany moduł, jednak w tym przypadku konieczna jest jego integracja z telefonem w celu wezwania służb ratunkowych. Kto wie, może w niedalekiej przyszłości producenci połączą swoje siły i stworzą mobilne urządzenie, które samo będzie wzywać pomoc w razie wypadku samochodowego.