Kierowcy muszą przygotować się na kolejne nowe opłaty. Opłata emisyjna, opłata jakościowa czy też opłata za wjazd do eko strefy to tylko część wydatków z jakimi będą musieli się zmierzyć wszyscy kierowcy. Rząd dodatkowo będzie też surowo karać.
Opłata emisyjna
W połowie lipca bieżącego roku prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, która wprowadza opłatę emisyjną od paliw. Zamysł Ministerstwa Energii zakłada, że opłata emisyjna obejmie produkowane w kraju oraz importowane paliwa płynne. Opłata ma wynieść 80 zł od każdego 1 tys. litrów paliwa, które trafią na rynek w naszym kraju – 8 groszy na jednym litrze, a po doliczeniu do nich podatku VAT o 10 groszy.
Opłata za wjazd do „strefy czystego transportu”
Zgodnie z założeniami samorządy będą miały możliwość utworzenia w centrach miast „strefy czystego transportu”. Miasta same podejmą decyzję, czy i gdzie stworzyć strefę, która będzie objęta opłatą. Opłata będzie wynosiła 2,50 zł. za godzinę i będzie mogła być pobierana w godzinach od 9:00 do 17:00. Kierowca zapłaci maksymalnie za dobę przebywania w takiej strefie – 20 zł.
Jeżeli natomiast zdecydujemy się na wjazd do „strefy czystego transportu” bez uiszczenia odpowiedniej opłaty, zostaniemy ukarani mandatem w wysokości 500 zł. Nie wszyscy będą musieli być obarczeni opłatą za wjazd do „strefy czystego transportu”. Za darmo wjadą kierowcy poruszający się autami elektrycznymi, pojazdy z ogniwami wodorowymi (raczej nie są one dostępne w Polsce), samochody napędzane gazem ziemnym, a także służby ratunkowe oraz mieszkańcy strefy.
Opłata jakościowa
Opłata jakościowa ma wynosić 4 zł. będzie pobierana od właściciela lub posiadacza pojazdu za każde badanie techniczne przeprowadzane na stacji kontroli pojazdów. Opłata ma być odprowadzana na rachunek Transportowego Dozoru Technicznego.
Obecne ceny za przeprowadzenie badania technicznego samochodu osobowego to 98 zł, motocykla i ciągnika – 62 zł, natomiast samochodu z instalacją gazową – 161 zł.
Oprócz obowiązkowej dla wszystkich właścicieli pojazdów dopłaty 4 zł do badania technicznego, Ministerstwo Infrastruktury planuje również zwiększyć kary dla tych kierowców, którzy nie stawią się z pojazdem na przegląd w odpowiednim terminie.
Przepisy zakładają wprowadzenie kar finansowych za badanie techniczne pojazdu, które zostanie wykonane 45 dni i później po terminie. W takich przypadkach opłata za badanie będzie jednorazowo podwyższona o 60 procent. Dla samochodów osobowych oznacza to, że kara wyniesie niemal 60 zł.
Wyższe opłaty za parkowanie w centrum miasta
Nowelizacja przepisów ma umożliwić miastom, które mają powyżej 100 000 mieszkańców pobieranie wyższych opłat w śródmiejskich strefach płatnego parkowania. Obecna stawka za pierwszą godzinę parkowania nie może przekroczyć 0,15% płacy minimalnej, czyli 3,15 zł.
Nawet 9 zł, czyli aż trzy razy więcej, może niebawem kosztować godzina parkowania. Nowa ustawa ma zezwalać również na pobieranie opłat w weekendy. Ustawa oczekuje już tylko na podpis prezydenta i obowiązywać zacznie od przyszłego roku.