Niestety pogoda na drodze nie zawsze jest sprzyjająca i często zdarza się, zwłaszcza w porze deszczowej jesieni, że przejrzystość powietrza znacznie spada i coraz trudniej jest w sposób bezpieczny dla siebie i otoczenia prowadzić pojazd. Oczywiście zazwyczaj nie możemy pozwolić sobie na to, żeby zatrzymać pojazd i przeczekać mgłę, deszcz czy inne opady atmosferyczne i jedziemy dalej, starając się ujrzeć jak najwięcej oraz stosując odpowiednie narzędzia w naszym pojeździe, stworzone właśnie do takich warunków.
Takimi udogodnieniami np. podczas mgły są specjalnie stworzone do tego celu światła przeciwmgielne. Ustawa Prawo o ruchu drogowym dokładnie określa w jakich warunkach należy stosować te światła:
Art. 30.
1. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:
1) kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:
a) włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie,
b) poza obszarem zabudowanym podczas mgły dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania;
2) kierujący innym pojazdem niż pojazd, o którym mowa w pkt 1, jest obowiązany:
a) włączyć światła, w które pojazd jest wyposażony,
b) korzystać z pobocza drogi, a jeżeli nie jest to możliwe, jechać jak najbliżej krawędzi jezdni i nie wyprzedzać innego pojazdu.
2. Obowiązek używania świateł, o którym mowa w ust. 1, dotyczy kierującego pojazdem także podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.
3. Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.
Art. 51.
5. Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
Są to jedyne dozwolone okoliczności, w których kierowcy mogą stosować światła przeciwmgłowe. Niestety w rzeczywistości przedstawia się to nierzadko zupełnie inaczej. Kierowcy używają przednich świateł przeciwmgielnych podczas deszczu lub w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, myląc je często, z umieszczonymi w nowszych modelach aut w tym samym miejscu, światłami do jazdy dziennej. Powoduje to oślepianie innych kierowców, gdyż strumień światła tych reflektorów jest dużo mocniejszy niż świateł mijania, natomiast moc tylnych świateł przeciwmgłowych porównywalna jest do mocy świateł hamowania.
Takie zachowanie po pierwsze jest niezgodne z prawem i stwarzające niebezpieczeństwo na drodze, a po drugie jest ono tak bardzo skuteczne, jak włączanie świateł drogowych podczas mgły, czyli wcale.
Co jest powodem takiego zachowania kierowców? Mało prawdopodobne, że jest to świadoma złośliwość. Raczej wynika to z nieznajomości przepisów lub wyposażenia własnego pojazdu. W każdym pojeździe fabrycznie zamontowane powinny być tylne światła przeciwmgłowe. Mogą one występować symetrycznie po obu stronach pojazdu na wysokości od 25 cm do 100 cm od jezdni lub jako jedno światło umieszczone wtedy po lewej stronie samochodu. Przednie światła przeciwmgłowe nie są obowiązkowe, jednak występują już w większości nowszych aut. Zamontowane są symetrycznie minimum 25 cm nad jezdną, czyli zazwyczaj w miejscu, gdzie w nowych modelach samochodów znajdują się także światła do jazdy dziennej. Jest to miejsce poniżej reflektorów świateł mijania.
Kierowcy posiadający starsze samochody obserwują tych, poruszających się „bezkarnie” nowymi autami z włączonymi właśnie tymi nisko położonymi lampami i bezmyślnie robią to samo. Niestety w ten sposób włączają oni w swoim pojeździe właśnie światła przeciwmgielne, które świecą dużo mocniej niż światła do jazdy dziennej. Podstawową różnicą, dzięki której można dowiedzieć się czy nasz pojazd wyposażony jest w światła do jazdy dziennej, jest fakt, że większość samochodów nie posiada opcji włączenia świateł przeciwmgłowych bez włączonych świateł mijania, co oznacza że jednocześnie świecące dolne i górne reflektory będą światłami mijania/drogowymi i światłami przeciwmgielnymi a pojazd nie posiada świateł do jazdy dziennej w tym miejscu.
Przed zastosowaniem takich praktyk na drodze, warto upewnić się, że nasz pojazd posiada w danym miejscu światła do jazdy dziennej i nie spowodujemy oślepienia innych kierowców ani też nie narazimy się na dosyć spory mandat.