25 lutego 2020 roku prezydent Rafał Trzaskowski podjął decyzję, że motocykliści będą mogli jeździć w stolicy po buspasach. Zmiany dotyczące organizacji ruchu i oznakowania zostaną wprowadzone w kwietniu i maju.
Pilotaż zakończony sukcesem
Zmiany są efektem pilotażu, który od maja 2018 roku do października 2019 roku był prowadzony w Warszawie. W tym okresie motocykliści mogli korzystać z buspasów na ulicy Radzimińskiej i al. Solidarności oraz na Trasie Łazienkowskiej. Projektowi towarzyszyła kampania informacyjna w mieście.
Prezydent Trzaskowski pozytywnie ocenił efekty drogowego eksperymentu. W komunikacie ratusza możemy przeczytać:
„Motocykliści z odpowiednim poszanowaniem potraktowali przywilej jazdy po wydzielonych pasach, a ze strony kierowców autobusów komunikacji miejskiej nie mieliśmy uwag krytycznych.”
Podobną opinię wyraził Tomasz Demiańczuk ze stołecznego ratusza, argumentując że na decyzję władz wpłynął brak niebezpiecznych zdarzeń z udziałem motocyklistów oraz pozytywny odbiór pomysłu przez kierowców.
Jak będzie wyglądać oznakowanie?
Warszawski ratusz podaje, że blisko 53 km korytarzy transportowych, po których dotychczas mogły poruszać się autobusy miejskie, taksówki i Miejski Transport Osób Niepełnosprawnych, zostanie dostosowanych do nowego rozwiązania. Na znakach pionowych, obok BUS, TAXI I MTON znajdziemy również dodatkowy - MOTOCYKLE.
Projekty organizacji ruchu są już gotowe i będą wdrażane po zaopiniowaniu przez policję w kwietniu i maju. Nowe oznaczenia znajdą się na ponad 20 ulicach, m.in. na Belwederskiej, Modlińskiej czy Alejach Jerozolimskich.
Jednak motocykliści muszą pamiętać, że po wszystkich buspasach będą mogli jeździć dopiero w momencie, gdy będą to dopuszczać znaki drogowe. Poruszanie się po nich wcześniej, zanim oznakowanie zostanie wprowadzone, będzie stanowić wykroczenie drogowe.
Buspasy dla motocyklistów w polskich miastach
W pracach nad realizacją projektu brało udział wiele podmiotów – m.in. Biuro Polityki Mobilności i Transportu, Zarząd Transportu Miejskiego, Fundacja Jednym Śladem oraz Inicjatywa „Motocykle na buspasy – Warszawa”. Ta ostatnia zabiegała o zmianę przepisów u stołecznych władz przez blisko 10 lat, z czego ostatnie 5 było bardzo intensywne. Badania prowadzone w tym zakresie, jak również obserwacje prowadzone w miastach, gdzie wprowadzono taką zasadę pokazują, że motocykliści na buspasach oznaczają mniejsze korki i większe bezpieczeństwo.
Obecnie motocykliści mogą korzystać z buspasów w następujących miastach w Polsce:
- Kraków,
- Bydgoszcz,
- Łódź,
- Gdańsk,
- Rzeszów,
- Szczecin,
- Poznań,
- Kielce,
- Wrocław (tylko klasyczne buspasy, bez torowiska).