Cofanie liczników przebiegu w samochodach wypuszczanych na polski rynek jest plagą większą niż mogłoby się niektórym z nas wydawać. Dlatego właśnie podejmowane są kolejne próby wyeliminowania tego oszukańczego procederu.
W maju 2019 roku zmieniły się przepisy dotyczące karania osób, które podejmują się tego typu praktyk. Od tego czasu cofanie liczników w pojazdach traktowane jest, zgodnie z prawem, jako przestępstwo, za które zarówno osoba wykonująca taką usługę, jak i ta zlecająca ją, mogą trafić do więzienia na 5 lat!
Do uzgodnień międzyresortowych wpłynął właśnie projekt rozporządzenia, który przygotowało Ministerstwo spraw wewnętrznych. Dotyczy on nowych obowiązków, które nałożone zostaną na policjantów przeprowadzających kontrole drogowe. Planuje się, że od 1 stycznia 2020 roku policjanci także będą zaangażowani w walkę z problemem przekręcania liczników w autach.
Niemal każda kontrola drogowa będzie obejmowała spisanie stanu licznika przez funkcjonariuszy i niezwłoczne przesłanie tej informacji do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Odstępstwem od reguły będą tutaj zorganizowane akcje policyjne, mające na celu skontrolowanie pod względem trzeźwości jak największej liczby kierowców. Licznik może nie zostać spisany także podczas wykonywania kontroli drogowej z równoczesną kontrolą celną lub graniczną. Do spisywania przebiegu auta uprawnione będą także inne organy mogące wykonywać kontrole drogowe kierowców np. Inspekcja Transportu Drogowego.
W przypadku przeprowadzania kontroli pojazdu, który nie został jeszcze zarejestrowany w Polsce, policja oprócz przebiegu spisze także numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy pojazdu. Nie będzie to dotyczyło jednak pojazdów jedynie przewożonych przez terytorium Polski z zamiarem dostarczenia ich do innego kraju.
Pojazdy holowane lub przewożone na lawecie będą miały spisany licznik wtedy, gdy zadecyduje o tym organ przeprowadzający kontrolę. Policjant oceniając względny stan pojazdu i możliwość dotarcia do licznika będzie mógł takiej kontroli zaniechać.
Stan licznika przejechanych kilometrów będzie też dokładniej sprawdzany podczas kontroli w stacji diagnostycznej. Wymiana tej części naszego pojazdu już teraz musi być odpowiednio uzasadniona i udokumentowana. Ustawodawcy liczą na to, że bardziej restrykcyjne przepisy w tej sprawie i wzmożona kontrola liczników przyczyni się do zmniejszenia skali problemu jakim jest fałszowanie wyświetlanych na nich informacji.