Odpowiedź na to pytanie mogłaby wydawać się dla niektórych banalna, jednak mimo to spora część kierowców zapomina, w jakich sytuacjach właściwie dochodzi do wykonywania tego manewru i czego należy przestrzegać aby nie doprowadzać do niebezpiecznych lub frustrujących innych kierowców sytuacji.
Przede wszystkim musimy pamiętać o tym, że podczas włączania się do ruchu, mamy obowiązek zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa wszystkim innym uczestnikom ruchu. Warto byłoby także zasygnalizować innym kierowcom swój zamiar wykonania takiego manewru. Zdarzają się bowiem sytuacje, szczególnie w większych miastach, kiedy to osobie włączającej się do ruchu podczas np. wyjazdu z miejsca parkingowego, ktoś inny ustępuje pierwszeństwa, ponieważ chciałby wjechać na jej miejsce. Nie jest to jednak reguła, dlatego za każdym razem należy się upewnić, że nasz manewr włączania się do ruchu nie stworzy zagrożenia bezpieczeństwa na drodze.
W jakich więc momentach musimy wykazać się wzmożoną czujnością i bardziej uważać aby nie zajechać komuś drogi?
Według ustawy Prawo o ruchu drogowym:
Art. 17.
1. Włączanie się do ruchu następuje przy rozpoczynaniu jazdy po postoju lub zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego oraz przy wjeżdżaniu:
1) na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego obiektu, z drogi niebędącej drogą publiczną oraz ze strefy zamieszkania;
2) na drogę z pola lub na drogę twardą z drogi gruntowej;
3) na jezdnię z pobocza, z chodnika lub z pasa ruchu dla pojazdów powolnych;
3a) na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów, z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla rowerzystów lub pas ruchu dla rowerów;
4) pojazdem szynowym – na drogę z zajezdni lub na jezdnię z pętli.
2. Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu.
Zapis może być dla niektórych dosyć ogólny, dlatego warto wymienić poszczególne sytuacje, w których na co dzień wykonujemy manewr włączania się do ruchu. Będzie to na pewno:
- Wyjazd z parkingu, stacji benzynowej czy posesji. W tej sytuacji bezwzględnie musimy ustąpić pierwszeństwa wszystkim innym pojazdom, chyba że trafimy na kierowcę takiego jak z powyższego przykładu z miejscem parkingowym
- Wyjazd z firmy, marketu, osiedla czy centrum handlowego oraz każdej innej drogi wewnętrznej. Koniec drogi niepublicznej zazwyczaj oznaczony jest znakiem D-47 „koniec drogi wewnętrznej”. Jednak może zdarzyć się też, że droga taka nie jest w ogóle oznaczona, wtedy najlepiej potraktować to jako włączanie się do ruchu.
- Wyjazd ze strefy zamieszkania, o czym poinformuje nas znak D-41 „koniec strefy zamieszkania”.
- Wyjazd z bramy lub zjazd z chodnika. W tych sytuacjach zawsze musimy ustąpić pierwszeństwa i odpowiednio zasygnalizować zamiar wjazdu na jezdnię.
- Ruszenie po zatrzymaniu na jezdni w celu wysadzenia pasażera. Tutaj szczególnie musimy zwrócić uwagę na to, co dzieje się za naszym pojazdem i czy inny samochód nie rozpoczął właśnie wyprzedzania.
- Wyjazd na drogę z pola, czyli dokładnie tak jak w powyższym przepisie – z drogi gruntowej na drogę twardą.
Włączaniem się do ruchu nie będzie zatem np. wjeżdżanie z drogi podporządkowanej na drogę główną, mimo że w takiej sytuacji także musimy ustąpić pierwszeństwa.
W ustawie Prawo o ruchu drogowym znajdziemy jeszcze jeden istotny zapis, dotyczący włączania się do ruchu przez określone pojazdy:
Art. 18.
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.
2. Kierujący autobusem (trolejbusem), o którym mowa w ust. 1, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Art. 18a.
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do miejsca postoju autobusu szkolnego, jest obowiązany:
- zatrzymać się, o ile kierujący tym autobusem podał sygnał zatrzymania;
- zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu tym autobusem wjazd na jezdnię lub sąsiedni pas ruchu, o ile sygnalizuje on zamiar wykonania takiego manewru.
2. Kierujący autobusem szkolnym w sytuacji, o której mowa w ust. 1, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Za nieustąpienie pierwszeństwa autobusowi sygnalizującemu zamiar zmiany pasa ruchu lub wyjazdu z zatoki na kierowcę może zostać nałożony mandat w wysokości 200 zł.