Zawracanie jest z pozoru prostym manewrem, polegającym na zmianie kierunku jazdy na przeciwny. Podczas zawracania należy zachować szczególną ostrożność i zawczasu sygnalizować manewr oraz upewnić się, że jego wykonanie nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa oraz utrudnienia ruchu innym uczestnikom drogi.
Zawracać możemy wszędzie, gdzie nie jest to zabronione odpowiednimi znakami lub nie są to miejsca, w których zakaz zawracania wynika z ogólnych przepisów ruchu drogowego, takie jak:
- tunel;
- most;
- wiadukt;
- droga jednokierunkowa;
- autostrada;
- droga ekspresowa, z wyjątkiem miejsc do tego przeznaczonych;
- warunki, w których mogłoby to zagrozić bezpieczeństwu ruchu na drodze lub ruch ten utrudnić.
We wszystkich tych miejscach i sytuacjach zawracanie jest zabronione.
Oprócz określonych warunków zawracanie jest niedozwolone także w miejscach oznaczonych specjalnymi lub mniej oczywistymi znakami drogowymi, do których należą:
- znak B-23 i B-21
Pierwszy z nich, najbardziej czytelny dla kierowców, oznacza zakaz zawracania. Obowiązuje on od miejsca ustawienia znaku do najbliższego skrzyżowania włącznie. Znak ten jednak nie dotyczy skręcania w lewo, a więc za znakiem można skręcić w lewo zarówno na, jak i przed skrzyżowaniem np. w celu wjechania na parking czy posesję.
Zakaz ten może być anulowany przez znak B-24 (koniec zakazu zawracania) i B-42 (koniec zakazów), gdy dotyczy tylko odcinka drogi między skrzyżowaniami. Znak B-23 może być uzupełniony przez dodatkowe oznaczenia za pomocą znaków F-7, pokazujących sposób w jaki należy zawrócić w związku z tym zakazem lub, jeżeli zakaz obowiązuje na dłuższym odcinku drogi, oznacza się to tabliczką T-20, określającą tę odległość.
Drugi z nich, znak B-21 oznacza zakaz skrętu w lewo i zawracania. Zakaz wyrażony tym znakiem obowiązuje na najbliższym skrzyżowaniu z wyjątkiem, gdy znajduje się w obrębie skrzyżowania; wówczas dotyczy tylko najbliższej jezdni, przed którą został umieszczony. Co ważne, znak nie zabrania skręcania lub zawracania na odcinku drogi pomiędzy znakiem a skrzyżowaniem, np. w celu wjechania na posesję lub parking, chyba że zakaz skręcenia w lewo lub zawrócenia jest zabroniony przez wyznaczenie na jezdni linii ciągłej. Znak ten również może występować w postaci świetlnej na skrzyżowaniach wymagających zastosowania zakazu skręcania pojazdów w pewnych okresach.
- sygnalizacja świetlna kierunkowa
Jeżeli mowa jest o sygnalizatorze S-3, na którym strzałki skierowane są tylko w lewo, to dozwolona jest jazda wyłącznie w kierunku wskazanym strzałkami, a więc zawracanie jest wtedy niedozwolone.
W przypadku sygnalizatorów S-3f i S-3g, których strzałki skierowane są w dół, zawracanie jest jak najbardziej możliwe.
- znaki nakazu jazdy prosto, w lewo lub w prawo
Zawracanie jest zabronione w przypadku występowania wszystkich kolejnych znaków nakazu:
C-1 (nakaz jazdy w prawo przed znakiem);
C-2 (nakaz jazdy w prawo za znakiem);
C-3 (nakaz jazdy w lewo przed znakiem);
C-4 (nakaz jazdy w lewo za znakiem);
C-5 (nakaz jazdy prosto);
C-6 (nakaz jazdy prosto lub w prawo);
C-7 (nakaz jazdy prosto lub w lewo);
C-8 (nakaz jazdy w prawo lub w lewo).
-znaki poziome w postaci linii ciągłej pojedynczej lub podwójnej
Jeżeli nie mamy pewności co do możliwości zawrócenia na danej drodze, warto oprzeć się na występujących na niej znakach poziomych. Linia ciągła pojedyncza lub podwójna będzie oznaczała zakaz zawracania w danym miejscu.
Zawracanie jest możliwe natomiast:
- z lewego skrajnego pasa na skrzyżowaniu z występującym sygnalizatorem S-1 lub S-2 (z zieloną strzałką);
- z lewego skrajnego pasa przy oznaczeniu poziomym w postaci znaków P-8b, połączonych P-8a i P-8b oraz znaków P-8c, P-8i, P-8g;
- z lewego skrajnego pasa przy oznaczeniu pasów ruchu za pomocą znaków F-10 oraz F-11, jeżeli widnieje na nich strzałka w lewo.
Oczywiście zawracanie dozwolone jest w powyższych sytuacjach pod warunkiem niewystępowania w tych miejscach znaków zakazujących wykonania tego manewru oraz po upewnieniu się przez kierowcę, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ani utrudnienia ruchu na drodze.