Czy wszyscy, a zwłaszcza młodzi kierowcy wiedzą, jak właściwie przygotować miejsce kierowcy, tak aby samochód prowadziło się komfortowo i bezpiecznie? Poniżej przedstawiamy kilka wartościowych porad, które sami możecie skonfrontować z wiedzą na ten temat.
Najważniejszą kwestią jest bezpieczeństwo. Źle zapięte pasy i nieprawidłowo ustawiony fotel mogą spowodować, że poduszka powietrzna jak i same pasy, zamiast ratować życie, wyrządzą kierowcy więcej szkód. Zbyt nisko ustawiona kierownica może zasłaniać kierowcy kontrolki na tablicy rozdzielczej, informujące o awarii pojazdu, natomiast lusterka niedostosowane do wzrostu i pola widzenia kierowcy mogą przyczynić się do tego, że nie zauważy on innych pojazdów, znajdujących się za nim i np. zajedzie komuś drogę, doprowadzając do kolizji.
Jakie kroki powinien poczynić kierowca w celu przygotowania siebie i samochodu do jazdy:
- Ubiór kierowcy nie powinien być zbyt obszerny, ponieważ wtedy pas bezpieczeństwa nie przylega właściwie do ciała kierowcy. Dlatego grubą kurtkę lepiej ściągnąć zanim wsiądziemy za kierownicę. Obuwie powinno być wygodne i na płaskiej podeszwie aby kierowca wyczuwał i odpowiednio regulował nacisk stóp na pedały.
- Ustawienie fotela. Najlepiej zacząć od ustawienia wysokości siedziska. Musi się ono znajdować na takiej wysokości aby kierowca widział wszystko, co dzieje się za przednią szybą, nie musząc wychylać przy tym głowy. Głowa kierowcy nie może jednak dotykać dachu i musi być przynajmniej 10 cm niżej.
- Odległość fotela od pedałów. W celu właściwej oceny odległości między fotelem a kierownicą, należy wcisnąć do końca pedał sprzęgła. Noga w takiej pozycji powinna być lekko ugięta w kolanie i nie może uciskać brzegu fotela. Oparcie natomiast można ustawić, kładąc wyprostowane ręce nadgarstkami na górnej części kierownicy. Jeżeli plecy w tym momencie przylegają całą powierzchnią do oparcia, jest ono ustawione prawidłowo. Im oparcie ustawione jest bardziej pionowo, tym kierowcy grozi mniejsze ryzyko odniesienia obrażeń kręgosłupa w razie wypadku.
- Regulacja kierownicy. Koło kierownicy nie może zasłaniać kierowcy liczników i kontrolek. W momencie złapania kierownicy w jej najszerszym punkcie, tzw. ułożenie na za piętnaście trzecia, dłonie nie mogą znajdować się powyżej linii barków. Kierownicę można wtedy wyregulować w pionie na odpowiednią wysokość. Średnia odległość jaka powinna dzielić środek kierownicy od klatki piersiowej kierowcy to 25-40 cm. Jest to odległość, jaką potrzebuje poduszka powietrzna, w celu zapewnienia kierowcy ochrony w momencie zderzenia.
- Zagłówek powinien być ustawiony w taki sposób aby jego górna połowa dotykała potylicy kierowcy. Jest to z pozoru błahy element, jednak jego nieprawidłowe ustawienie lub jazda bez zagłówka może skończyć się dla kierowcy tragicznym urazem kręgosłupa szyjnego.
- Ustawienie lusterek. Lusterko wsteczne powinno być ustawione w taki sposób aby widoczna była w nim cała tylna szyba. Lusterka boczne powinny prezentować linię horyzontu widoczną na samym środku. Jeżeli samochód jest pięciodrzwiowy, mniejsza część lusterka od wnętrza pojazdu może obejmować tylną klamkę. Jeżeli w lusterkach widoczny jest cały bok samochodu, należy zmienić ich ustawienie, by poszerzyć pole widzenia kierowcy za pojazdem.
- Pasy bezpieczeństwa. Jest to ostatnia i najważniejsza rzecz, o której pamiętać musi każdy kierowca przed ruszeniem pojazdu. Prawidłowo zapięte pasy przylegają do ciała, przechodzą przez sam środek ramienia i nie są skręcone. Tylko właściwie zapięty pas jest w stanie zapewnić nam bezpieczeństwo podczas jazdy.
Jeżeli poruszacie się swoim własnym samochodem i jesteście jego jedynymi kierowcami, tak naprawdę całą procedurę wystarczy przeprowadzić tylko raz i później wprowadzać jedynie ewentualne poprawki. Najważniejsze są jednak pierwszy i ostatni punkt, którego należy przestrzegać za każdym razem, gdy chcemy prowadzić samochód.