Dziś nawigacja samochodowa kojarzy nam się nierozłącznie z systemem GPS (Global Positioning System), czyli systemem nawigacji satelitarnej opracowanym przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych. Co ciekawe, korzenie tego pomysłu sięgają o wiele dalej, niż mogłoby nam się wydawać.
Nawigacja w stylu vintage - Plus Fours Routefinder
Przed czasem internetowej rewolucji, nieodłącznym elementem każdego kierowcy, który decydował się na dłuższą trasę poza miejscem swojego zamieszkania była mapa. Nie każdy jednak radził sobie z jej rozczytywaniem - dlatego w 1920 roku na rynku pojawił się Plus Fours Routefinder, który wyglądem przypominał dzisiejsze smartwatche, tylko w zdecydowanie bardziej oldschoolowej wersji. Mechanizm jego działania był bardzo prosty - za pomocą dwóch pokręteł można było ręcznie przesuwać w ramce fragmenty mapy opisanej trasy. Niestety, wynalazek okazał się zbyt innowacyjny (lub znalazł zbyt mało chętnych nabywców, gdyż wówczas nie było zbyt wielu kierowców) i nie zyskał popularności w swoich czasach - dziś jednak stanowi ciekawy przypadek gadżetu, który zdecydowanie wyprzedził swoją epokę.
Lata 30. XX wieku i Iter Avto
Iter Avto pojawił się dekadę później i był bardziej zaawansowaną wersją Plus Fours Routefindera - również fragmenty mapy były mocowane na zwojach, które można było przeglądać w tarczy “zegarka”, czy też prowizorycznego ekranu. Przewaga polegała na tym, że urządzenie było większe, dzięki czemu kierowca mógł dokładniej zapoznać się ze wskazówkami dotyczącymi trasy. Dodatkowo, nie trzeba było przewijać ręcznie zwoju mapy, gdyż był on podłączony do prędkościomierza auta i przesuwał się odpowiednio ze wzrostem prędkości pojazdu.
Dziś trudno nam wyobrazić sobie takie analogowe rozwiązania, ponieważ większość osób posługuje się systemami nawigacji dostępnymi w telefonie, wbudowanymi w kokpit samochodu lub zewnętrznymi urządzeniami nawigacji GPS. Dzięki nim zaplanowanie najlepszej trasy zajmuje kilka-kilkanaście sekund. Te jednak zaczęły się rozwijać i upowszechniać dopiero w latach 90. XX wieku.