Układ ABS, którego skrót pochodzi od niemieckiego określenia Antiblockiersystem, jak sama nazwa wskazuje, zapobiega blokowaniu się kół podczas poślizgu. Kiedy dochodzi do takiej sytuacji i dlaczego tak ważne jest prawidłowe działanie systemu oraz na czym właściwie ono polega i jaki jest tego efekt, omawiamy poniżej.
Od 1 lipca 2004 roku system ABS jest obowiązkowym układem montowanym we wszystkich nowych samochodach sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej, natomiast w Polsce obowiązek ten został wprowadzony w 2006 roku. Dzięki niemu kierowcy mogli zapomnieć o umiejętności tzw. pulsacyjnego hamowania, gdyż ten właśnie system zaczął robić to za nich.
Hamowanie pulsacyjne polega na dynamicznym i pewnym wciskaniu pedału hamulca i puszczaniu go, przez co koła pojazdu w poślizgu blokują się na chwilę, wytracając na prędkości i umożliwiając kierowcy manewrowanie autem na śliskiej powierzchni. System ABS robi dokładnie to samo, tylko automatycznie, niezależnie od woli kierowcy i dużo szybciej od niego. Koła poprzez system blokowane są każde z osobna, dlatego siła hamowania jest dużo większa i hamowanie jest efektywniejsze niezależnie od powierzchni, na jakiej doszło do poślizgu.
Działanie systemu opiera się na mierzeniu prędkości obrotowej kół przez specjalnie zamontowane odrębnie dla każdego koła czujniki, współpracujące z obracającymi się razem z nimi tarczami zębatymi. Jeżeli sterownik analizujący sygnały i korygujący siły hamowania pojazdu, otrzyma choćby z jednego koła sygnał, że jego prędkość obrotowa jest mniejsza, co będzie wskazywało na poślizg, automatycznie uruchomi on modulatory ciśnienia, które zredukują ciśnienie w układzie hamulcowym dla tego danego koła. Jeżeli prędkość obrotowa wszystkich kół znów będzie taka sama, siła hamowania znów się zwiększy.
Cały ten proces odbywa się oczywiście bardzo szybko i dla samego kierowcy wyczuwalny jest jako drżenie pedału hamulca pod stopą. Słyszalny jest również dźwięk hamowania, który przypomina trochę odgłos tarcia twardego przedmiotu o chropowatą powierzchnię.
Kierowcy często zastanawiają się, jak zahamować aby system zadziałał i czy na pewno zadziała on poprawnie. Ci, którzy nabyli umiejętność hamowania pulsacyjnego, powinni powściągnąć swoje zapędy i nie próbować wyhamować samochodu wyposażonego w ABS w ten sposób. Najlepszym sposobem będzie tutaj po prostu szybkie i mocne wciśnięcie pedału hamulca z jednoczesnym wciśnięciem sprzęgła. Taki ruch pozwoli na wykazanie się systemowi ABS, który zajmie się wyhamowywaniem kół, podczas gdy my będziemy mogli skupić się na omijaniu przeszkód.
System jest stale unowocześniany i w dzisiejszych modelach aut zadziała on już w momencie wykrycia szybszego wciśnięcia pedału hamulca oraz będzie w stanie dostosować siłę hamowania poszczególnych kół w przypadku wykonywania manewru skrętu w celu ominięcia przeszkody w poślizgu.
System ABS nie jest więc bezpośrednio odpowiedzialny za skrócenie drogi hamowania, a raczej pomaga on utrzymać sterowność auta w trakcie hamowania oraz nie dopuszcza do utraty stabilności samochodu w tym czasie. W połączeniu z umiejętnościami kierowcy może on jednak pozwolić szybciej i skuteczniej zatrzymać pojazd.