Ładowanie...

Duże zmiany w kursach na prawo jazdy, egzaminie praktycznym i teoretycznym!

Przez - 29 czerwca 2017
4,7/5
4 289
Duże zmiany w kursach na prawo jazdy, egzaminie praktycznym i teoretycznym!

Duże zmiany w kursach na prawo jazdy, egzaminie praktycznym i teoretycznym!

W ich skład wchodzić będzie między innymi:

1. Kursant ma się stać najważniejszy w systemie.

2. Lepszy dostęp do informacji na każdym etapie ubiegania się o uprawnienia do kierowania pojazdami.

3. Koniec z kształceniem w zakresie „zadań egzaminacyjnych”.

4. Konieczność zdawania egzaminu teoretycznego co rok.

5. Zezwolenie na kilka jazd bez uprawnień z doświadczonym kierowcą.

6. Obowiązkowe uczestnictwo instruktora w egzaminie praktycznym.

 

W planach są duże zmiany dotyczące kursu na prawo jazdy, egzaminu teoretycznego oraz praktycznego. Dariusz Chyćko, egzaminator z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Lublinie, zasiadający w zespole doradczym przy Ministrze Infrastruktury wypowiedział się na ich temat. Twierdzi, że w systemie szkolenia i egzaminowania występuje zbyt wiele patologii i z tego powodu potrzebne są zmiany.

Uważa on, że w obecnym systemie zapomina się o kandydacie na kierowcę, a wszyscy skupiają się na tym czy mają czym jeździć, gdzie prowadzić zajęcia lub w jaki sposób egzaminować, natomiast po wprowadzeniu zmian głównym elementem ma być osoba ubiegająca się o uprawnienia do kierowania pojazdami.

Egzaminator jest zdania, że obecny system pozwala na to by osoba przystępująca do egzaminu mogła go zdać pomimo dużego deficytu swoich umiejętności. Co w późniejszym czasie często doprowadza do kolizji. Uważa, że za każdym razem podczas wprowadzania nowych przepisów mówi się o tym, że sytuacja w ruchu drogowym ma się poprawić a liczba wypadków zmniejszyć. Niestety jest wręcz przeciwnie. Żeby naprawdę to zmienić, należy zmienić cały system szkolenia i do tego właśnie mają doprowadzić planowane zmiany.

Obecna struktura szkolenia i egzaminowania wymaga przebudowy tak, by każda osoba ubiegająca się o uprawnienia do kierowania pojazdami miała dostęp do informacji na każdym etapie procesu. Instruktorzy muszą zrezygnować z kształcenia w zakresie „zadań egzaminacyjnych”, a powinni zacząć kształcić umiejętności.

Według planowanych zmian egzamin teoretyczny nie ma być zdawany raz, jak jest w chwili obecnej, ale co roku, ponieważ przepisy zbyt często ulegają zmianom, a kierowcy nie śledzą ich na bieżąco co może doprowadzać do wypadków drogowych.

Dariusz Chyćko uważa, że sam egzamin punktowy jest sprawdzony i zaaprobowany społecznie, lecz dodaje, że możliwe, iż korekty wymaga forma pytań lub forma multimediów.

Według tego egzaminatora kursanci są dosyć dobrze przygotowani do egzaminu teoretycznego, ale jego koledzy z zespołu przekonywali go, że wirtualna nauka bez kontroli ze strony jakiejkolwiek osoby trzeciej pozostawia wiele do życzenia, dlatego też dobrym rozwiązaniem może być ograniczenie teorii do kursów na terenie ośrodków. Członek zespołu doradczego przy Ministrze Infrastruktury nie zgadza się z nimi w 100%, ponieważ uważa on, że nie warto kategorycznie rezygnować z nowoczesnych form przekazu informacji ze względu na to, że taka formuła trafia przede wszystkim do młodych ludzi.

Jak chodzi o egzamin praktyczny to w projekcie ustawy pojawił się między innymi zapis o tym, że zanim kandydat uda się na egzamin będzie mógł skorzystać z kilku jazd bez uprawnień do kierowania pojazdami, ale tylko z osobą doświadczoną i prywatnym pojazdem. Celem tego jest to by kursant nauczył się obserwować ruch drogowy przy obecności innego doświadczonego już kierowcy i rozszerzał swoją wiedzę zdobytą podczas kursu. Wyżej wymieniony przykład jest tylko jednym z wielu rozwiązań zaproponowanych w nowej ustawie. Rozwiązania takie mają przede wszystkim za zadanie służyć nowemu spojrzeniu na sposób egzaminowania i szkolenia.

W planach jest również wprowadzenie obowiązkowego uczestnictwa instruktora w egzaminie na prawo jazdy. Od wielu lat egzaminatorzy i instruktorzy nie współpracują ze sobą zbyt dobrze, nie ma pomiędzy nimi wymiany informacji, a są to środowiska, które powinny się wzajemnie wspierać. Plany są oczywiście takie, że ośrodek szkolenia kierowców dostanie za to pieniądze, ponieważ nie może być takiej sytuacji, że instruktor będzie uczestniczył w takim przedsięwzięciu i nie dostanie za to żadnego wynagrodzenia.

Co sądzicie o tych zmianach?

patrycja
Patrycja Chudzińska 48 posty
Z firmą związana od kilku lat. Zajmuje się głównie klientami biznesowymi, ale czasem napisze jakiś konkretny artykuł.
Partnerzy osk
Ośrodek szkolenia kierowców ATC
Ośrodek szkolenia kierowców gps-naukajazdy
Ośrodek szkolenia kierowców ABC
Ośrodek szkolenia kierowców L-Express
Ośrodek szkolenia kierowców przewoźny
Ośrodek szkolenia kierowców ekstern
Ośrodek szkolenia kierowców elenauto
Ośrodek szkolenia kierowców zuburzycki
Ośrodek szkolenia kierowców Auto-Kurs
Ośrodek szkolenia kierowców terlikowski
Ośrodek szkolenia kierowców krupinscy
Ośrodek szkolenia kierowców oficer-dabek
Ośrodek szkolenia kierowców olecko
Ośrodek szkolenia kierowców resort
Ośrodek szkolenia kierowców mikolajczyk
Ośrodek szkolenia kierowców auto szkola lubin

Logo białe prawo-jazdy-360.pl

Kontakt

ikona samolot Dane adresowe Polska
ul. Święty Marcin 29/8
61-806 Poznań
ikona telefon Zadzwoń do nas Dział obsługi klienta
Telefon: 790-747-360

Dział obsługi klienta biznesowego
Telefon: 791-747-360

Dział obsługi pozycjonowania
Telefon: 795-747-360

Poniedziałek - Piątek 9:00 - 16:00
ikona email Napisz do nas E-mail kontakt@prawo-jazdy-360.pl
Poniedziałek - Niedziela 9:00 - 24:00
Potwierdzenie przelewu/przekazu pocztowego (max 3 MB)
Administratorem Twoich danych osobowych jest New Generation M. Romanowski sp. j. (ul. Święty Marcin 29/8, 61-806 Poznań). Dane będą przetwarzane w celu wysyłki odpowiedzi na zadane pytanie, na zasadach określonych w regulaminie prawo-jazdy-360.pl. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do otrzymania odpowiedzi. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania