Wizja zakupu nowych opon nie wywołuje entuzjazmu u kierowców, ponieważ muszą się wówczas liczyć ze sporym wydatkiem. Dlatego wiele osób poszukuje innej opcji – i tutaj pojawiają się oferty sprzedaży opon używanych, których komplety są zwykle 2-3 krotnie tańsze. Jednak czy rzeczywiście w dłuższej perspektywie warto zaoszczędzić kilkaset złotych?
Ryzyko niebezpieczeństwa na drodze
Opony używane kuszą kierowców przede wszystkim niższą ceną i sporym wyborem modeli. Jednak w przeciwieństwie do nowych opon, nie dają poczucia bezpieczeństwa wynikającego z gwarancji producenta oraz trwałości.
Według raportu „Wypadki drogowe w Polsce w 2019 roku”, sporządzonego przez Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, w minionym roku w wypadkach, w których bezpośrednią przyczyną była niesprawność techniczna pojazdu zginęło 6 osób, a 40 zostało rannych. Z ogółu stwierdzonych usterek największy odsetek dotyczył braków z ogumieniu (31,1%) oraz braków w oświetleniu (30%).
Na co zwrócić uwagę przy zakupie opon?
Kupujący przed dokonaniem zakupu powinien przede wszystkim zwrócić uwagę na dwie kwestie – wiek opon oraz stan bieżnika. W przypadku tego pierwszego - datę produkcji można sprawdzić na boku każdej opony. Uznaje się, że do bezpiecznej eksploatacji nadają się opony, które nie przekroczyły 5-6 lat. Oczywiście im starsze ogumienie, tym gorsze będą jego właściwości oraz krótsza żywotność.
W kwestii bieżnika – jego minimalna wartość według przepisów prawa to 1,6 mm, choć powszechnie przyjmuje się, że dla ogumienia letniego powinna zalecana wartość wynieść ok 3 mm, a dla zimowego – ok. 4mm. Im mniejsza wartość, czy gorsze właściwości jezdne, dlatego istotne jest sprawdzenie stanu bieżnika w oponach przed zakupem.
Jakie wady mogą skrywać używane opony?
Przeglądając oferty sprzedaży opon używanych należy zwrócić uwagę na kilka czynników. Pierwszy z nich jest dość oczywisty – kierowca potrzebuje czterech takich samych opon w dobrym stanie. Mimo, że na zdjęciach w internetowym ogłoszeniu oraz nawet na żywo używane opony mogą wyglądać dobrze – nie oznacza to, że tak jest w rzeczywistości. Nawet fachowiec na pierwszy rzut oka nie będzie w stanie zweryfikować wad ukrytych w strukturze opon.
Drugą ważną kwestią jest upewnienie się, czy opony nie pochodzą z auta powypadkowego. Niektórzy kierowcy są zdania, że takie ogumienie będzie w pełni wartościowe – jednak nic bardziej mylnego. Podczas silnego uderzenia często wewnętrzna struktura opony ulega uszkodzeniu i zamontowanie takiej opony może mieć tragiczne skutki, włącznie z eksplozją w niespodziewanym momencie.
Dyskusyjna pozostaje również kwestia, w jaki sposób sprzedający magazynował opony oraz czy często sprawdzał w nich ciśnienie – a to kluczowe dla przedłużenia ich przydatności.
Reasumując, gruntowne sprawdzenie stanu opon używanych przez zakupem pozwoli zmniejszyć ryzyko uszkodzenia podczas jazdy oraz zwiększy szansę na dłuższe użytkowanie – jednak nigdy nie da pewności co do przeszłości kupowanego ogumienia, którą gwarantuje zakup nowych opon.