Kierowcy bardzo często bagatelizują tę kwestię, trzymając kierownicę w dowolny sposób i właściwie nie myśląc o konsekwencjach, mogących wyniknąć z takiego postępowania. Trzymając niepoprawnie kierownicę, można narazić na pewne niebezpieczeństwo nie tylko siebie ale i ryzykować opóźnieniem swojej reakcji w przypadku nagłego zagrożenia na drodze.
Prawidłowe ułożenie rąk na kierownicy pozwala kierowcy mieć pełną kontrolę nad przednią osią kół pojazdu oraz zawieszeniem. W ten sposób jest on w stanie wyczuć poślizg kół lub inne nieprawidłowości mogące przyczynić się do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Może on wtedy również zareagować we właściwym momencie odpowiednim ruchem kierownicy i uniknąć np. zderzenia z innym pojazdem lub przeszkodą.
Trzymanie kierownicy w odpowiedni sposób może także uchronić kierowcę przed doznaniem różnych urazów spowodowanych przez wystrzelenie poduszki powietrznej w trakcie zderzenia. Aby nie uszkodzić palców w takiej sytuacji, nie powinno się obejmować kciukami koła kierownicy, a jedynie położyć je na niej wyprostowane i skierowane wierzchem w swoja stronę. Również trzymanie kierownicy w jej najwyższym punkcie może doprowadzić do poważnych uszkodzeń ciała w przypadku zderzenia, gdyż opadająca na poduszkę powietrzną głowa w pierwszej kolejności uderzy w nasze ręce.
Dużym błędem jest trzymanie kierownicy tylko jedną ręką i szybkie obracanie jej otwartą dłonią podczas wykonywania różnych manewrów. Równie niebezpieczne i spowalniające reakcję kierowcy w trakcie zderzenia jest łapanie kierownicy za jej środkową część, zamiast za obręcz. W momencie wystrzału poduszki, kierowca może doznać poważnych obrażeń stawu łokciowego i nadgarstka.
Jak więc prawidłowo trzymać kierownicę? Co najważniejsze, obiema dłońmi! Poza momentami zmiany biegów, których w ruchu miejskim jest niestety dosyć sporo, trzymanie kierownicy oburącz pozwala kierowcy stabilnie i pewnie prowadzić pojazd a także zareagować szybko i skutecznie w awaryjnej sytuacji.
Jeżeli spojrzymy na kierownicę jak na tarczę zegara, dłonie powinny się znajdować w pozycji: lewa dłoń między cyfrą 9 i 10 oraz prawa między 2 i 3. Dzisiejsze kierownice w samochodach są niezwykle ergonomiczne i projektowane w taki sposób aby ułatwić odpowiedni uchwyt kierowcy. Ramiona kierownicy w jej standardowym położeniu wyznaczają dokładnie te miejsca nad nimi po przeciwległych stronach, w których należy chwycić obręcz w taki sposób aby najmniejsze palce oparte były na właśnie tych ramionach łączących koło kierownicy z jej środkiem.
Tylko prawidłowe trzymanie kierownicy pozwoli w pełni kontrolować pojazd i nie stracić nad nim panowania nawet w ekstremalnych warunkach. W sytuacji zagrożenia da to także możliwość poprawnego działania systemów bezpieczeństwa np. takich jak poduszka powietrzna, które stworzone są przecież po to aby chronić życie i zdrowie kierowcy.