Dla niektórych temat może się wydawać nieco abstrakcyjny, ale wbrew pozorom uszkodzenie szyby w aucie jest naprawdę częstym zjawiskiem, z którym zmagają się właściciele aut. Przednia szyba, w odróżnieniu od bocznych i tylnej, jest najbardziej narażona na wszelkiego rodzaju urazy spowodowane uderzeniami kamyków lub innych rzeczy wydostających się spod kół innych samochodów podczas jazdy.
Szyba przednia różni się swoją budową od pozostałych. Jest ona laminowana, czyli po prostu klejona. Oznacza to, że uszkodzenie jej w jednym miejscu nie spowoduje jej rozsypania się na drobne kawałki a jedynie pozostawienie pojedynczego śladu. Przy naprawdę sporym uderzeniu prawdopodobnie popęka ona na całej powierzchni jednak nadal pozostanie w jednej części. Takie miejscowe uszkodzenia bez większego trudu można usunąć, o czym warto pamiętać zanim zaczniemy martwić się wymianą całej szyby z powodu jednego pęknięcia.
Co więc należy zrobić, gdy zauważymy defekt na naszej szybie? Jak najszybciej ochronić to miejsce przed dostaniem się do niego brudu, np. naklejając na nie taśmę klejącą. Pozwoli to uniknąć powstania w tym miejscu przebarwień i zwiększy szanse na skuteczną naprawę usterki.
Czy można poruszać się samochodem z uszkodzoną szybą? Zgodnie z prawem, pękniecie na szybie może być powodem do zatrzymania nas przez policję i ukarania mandatem w wysokości do 500 zł lub zatrzymania przez funkcjonariusza dowodu rejestracyjnego pojazdu. W ustawie o ruchu drogowym Art. 66; pkt.1.5 znajduje się zapis, który mówi o tym, że pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy. Samochód z uszkodzoną szybą prawdopodobnie nie przejdzie również badań technicznych.
Poza tym, że jazda z uszkodzoną szybą jest niezgodna z prawem, jest ona również zagrożeniem dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wszelkie pęknięcia i uszkodzenia mogą załamywać światło reflektorów w taki sposób, że będzie ono oślepiało innych kierowców. Rysy na szybie uprzykrzają jazdę również samemu właścicielowi takiego pojazdu, ponieważ realnie ograniczają jego pole widzenia, szczególnie w nocy lub podczas jazdy w rażącym słońcu.
Czy wszystkie uszkodzenia nadają się do naprawy? Większość drobnych pęknięć i tzw. pajączków kwalifikuje się do naprawy. Warunkiem jest to, aby uszkodzenie znajdowało się przynajmniej 10 cm od krawędzi szyby. Taką niewielką usterkę można naprawić nawet samodzielnie przy pomocy specjalnych zestawów z żywicą. Jeżeli jednak nie jesteśmy pewni, czy uszkodzenie nadaje się do naprawy, najlepiej zgłosić się z tym do specjalisty, który podejmie wyzwanie lub poleci nam zakup nowej albo używanej szyby. Naprawa szyby nie jest zbyt kosztowna i może nas wynieść maksymalnie do 150 zł.