Która skrzynia lepsza? Automat czy manual?
Wchodząc w ten temat, wchodzimy również w świat stereotypów. Wymienione wyżej pytanie, jest świetnym motywem skłaniającym do dyskusji. Jeden powie Ci, że tylko manual, bo mniej pali. Po drugiej stronie zaś będziemy przekonywani do zakupu automatycznej skrzyni biegów ze względu na wygodę i łatwość w obsłudze.
Więc jak to jest?
Przenosząc się minimalnie piętnaście lat wstecz, można powiedzieć, że większość automatycznych skrzyń biegów była faktycznie słaba, wadliwa oraz znacząco wpływała na spalanie.
Tamtejsze skrzynie przeciągały biegi, pracowały na wyższych obrotach oraz po prostu muliły przez małą ilość przekładni.
Oczywiście były wyjątki jak świetne skrzynie automatyczne w Audi oraz niezawodne w Mercedesach. W tych markach oczywiście biorąc pod uwagę konkretne modele samochodów oraz skrzyń, naprawdę jazda była przyjemnością.
Zestawiając skrzynie z tamtych lat z ceną oraz utrzymaniem – nie wyglądało to zachęcająco. Z kolei jak zapewne wszyscy wiemy, w USA automatyczne skrzynie, to jak u nas manual. Każdy nimi jeździ i nieważne czy stare, czy nowe te auta dają radę. Oczywiście na rynek USA skrzynie automatyczne były inne niż te na rynek europejski, ale to pokazuje, że to tylko kwestia nastawienia i przyzwyczajenia.
Manualne skrzynie dzisiaj.
W Polsce wciąż królują manualne skrzynie, od nastoletnich lat jesteśmy uczeni jazdy ze zmianą biegów i jest to świetne. Mimo że automat posiada masę plusów, o których wspomnimy później, to naprawdę ważną kwestią jest umiejętność jazdy z manualną skrzynią biegów.
Polepszamy swoją koordynację, w samochodzie działamy szybciej, ponieważ użytkownicy manualnych skrzyń mają o wiele mniej czasu na reakcję ze względu na wciskanie dwóch pedałów oraz zmiany biegów w bardziej wymagających/ niebezpiecznych sytuacjach. Jako świeży kierowca jesteś w stanie bardziej poczuć samochód — jak zachowuje się na danym biegu oraz nauczyć się kontrolować pracy silnika. Warto również zaznaczyć, że serwisowanie takich skrzyń jest przystępne cenowo, auta wyposażone w manual również są tańsze. Sama skrzynia biegów może pochwalić się długą żywotnością. Jeżeli trafiamy w biegi podczas zmiany i dociskamy sprzęgło do końca – taka skrzynia posłuży nam wiele lat.
Prawo jazdy na automat – czy warto?
W przypadku prawa jazdy zdając na manual, możemy później jeździć tak naprawdę każdym samochodem, czy to w automatycznej, czy w manualnej skrzyni biegów. Podchodząc do egzaminu na automacie, bardzo się zablokujemy. Jeżeli znajdziemy się w sytuacji, w której jedynym środkiem transportu będzie auto z manualną skrzynią biegów, a o to nie ciężko, bo tak jak wspomnieliśmy, zdecydowana większość kierowców w Polsce używa właśnie tego rodzaju skrzyni. W takim scenariuszu nie pojedziemy nigdzie, bo mimo że względnie umiemy, to nie możemy.
Automatyczne skrzynie dzisiaj
Oczywiście jak w każdym temacie, najważniejszą kwestią są osobiste preferencje oraz styl jazdy.
Dzisiejsze automaty są nieporównywalnie lepsze od tych sprzed 15 lat, są trwalsze, pracują z kulturą, a co najważniejsze – są dynamiczne. Ten rodzaj skrzyni niesie za sobą niewyobrażalną wygodę. Na trasie może tak bardzo tego nie odczujemy względem porównania, bo w zwykłej skrzyni zapinamy piąty lub szósty bieg i z ustawionym tempomatem zmierzamy do celu.
Miasto to miejsce, w którym automat nie ma sobie równych, a dodajmy do tego korek!
Ciągła redukcja, jazda na półsprzęgle, światła za światłami – co złapiemy 3 bieg, to już z powrotem machamy w poszukiwaniu jedynki lub neutralnego. Oczywiście są osoby, które to uwielbiają, lecz patrząc pod względem wygody – nie ma w tym nic wygodnego.
W automacie po prostu jesteśmy.
Korek otoczony komfortem wcale nie musi być taki frustrujący — ręce na kierownicy, puszczony hamulec i toczymy się do auta poprzedzającego.
Pod względem wygody moglibyśmy znaleźć masę sytuacji, w których to automat jest nieporównywalnie lepszy, ale czy ma jakieś wady?
Oczywiście, że ma. Cena może być największą wadą, ponieważ auta z tą skrzynią są znacznie droższe od tych z manualną. Sam serwis również kosztuje, naprawy tych skrzyń są znacznie droższe od manualnych i z reguły bardziej skomplikowane. O automat trzeba z pewnością bardziej dbać. Jeżeli nie mamy sportowego samochodu, odpuśćmy dociskanie do dechy spod świateł oraz żyłowanie na autostradach. Portfel Ci za to podziękuje, a sama skrzynia z pewnością odwdzięczy się mniejszą ilością awarii. W niektórych przypadkach kwota wymiany samej skrzyni może być równowartością samochodu. Aktualne różnice w spalaniu są znikome, choć nadal na korzyść skrzyń manualnych.
Wyprzedzanie
Jest to jeden z najpopularniejszych argumentów rozpatrywany przy wyborze rodzaju skrzyni.
Czy manual faktycznie robi to lepiej?
To wszystko zależy, oczywiście porównując sportowe auta, nie ma to absolutnie żadnego znaczenia na trasie.
Zestawiając samochody klasy średniej, ta różnica może być znacznie większa, ponieważ same jednostki są słabsze od tych sportowych i wymagana jest redukcja biegu, która zdecydowanie przyspieszy cały proces.
I właśnie ‘’redukcja’’ gra tutaj ważną rolę. Na autostradzie lub ‘esce’ mamy na to czas, oczywiście cały manewr musimy załatwić sprawnie i szybko, żeby nie blokować ruchu, tak na drogach zwykłych wjeżdżamy na przeciwny pas i sytuacja robi się poważna, ponieważ liczy się szybkość – oczywiście dozwolona!
Automatyczna skrzynia potrzebuje czasu – od wciśnięcia gazu do oporu, skrzynia zrozumie, że żarty się skończyły i sama zredukuje bieg i wrzuci Cię na obroty, lecz trwa to odrobinę dłużej niż w przypadku manualnej skrzyni.
W manualu Ty sam redukujesz bieg na taki, który da Ci najwięcej mocy i dzieje się to od razu po zmniejszeniu biegu.
Czasami te kilka sekund mogą pomóc, lecz zawsze manewr wyprzedzania wykonujemy, jeżeli mamy do tego miejsce i bezpieczny odstęp. W większej mierze chodzi o samą kontrolę obrotów i prędkości podczas tego manewru. Więc czy jest to dla Ciebie ważny aspekt?
Dla kogo automat?
Coraz częściej Polacy zaczynają cenić wygodę i coraz więcej aut wyjeżdża ze skrzynią ‘’P R N D’’.
Automatyczną skrzynię z pewnością docenią kierowcy, którzy cenią sobie wygodę, została stworzona wprost dla właśnie takich osób. Płynna jazda i komfort to synonimy automatycznej skrzyni biegów. Z pewnością ta skrzynia przypadnie do gustu osobom, które sporadycznie jeżdżą samochodem lub nie czują się pewnie za kółkiem